Svartsö bygger om – för miljoner

Från Stockholm city tar det cirka två timmar med waxholmsbåt ut till Svartsö samfällighetsförening, belägen i Stockholms mellanskärgård. Svartsö bjuder på allt från skärgårdshotell till restauranger och glamping. Ön är ett populärt turistmål för både skärgårdsbor och stadsbor. Men för att allt ska klaffa vilar ett stort ansvar på öns samfällighet. 

Den kommunala skärgårdsbåten som tar en ut till ön lägger till vid en av Svartsö samfällighetsförenings kajer, Alsviks brygga. Öns huvudbrygga enligt de som bor här. 

Väl på plats går det att konstatera att sommarsäsongen inte riktigt har dragit igång. Flytbryggorna ekar tomma och lanthandeln håller söndagsstängt. Men samtidigt som sommargästerna dröjer har föreningens medlemmar sakta men säkert börjat leta sig ut till stugorna.

–Många har börjat rensa trädgården och förbereder sommarstugan, säger Martin Hinders, styrelseledamot, vägansvarig och permanentboende på ön. 

Under sommaren fylls Stockholms skärgård på rejält med besökare. Så sent som 2021 besökte nära 4,5 miljoner människor skärgården, enligt Skärgårdsbarometern. Något som märks av. 

– Ungefär 40-50 medlemmar är permanentboende här, men på sommaren är det uppemot 800 personer på ön. Bistron, hotellet och krogen får mycket besökare då, säger Martin Hinders.

För Svartsö Samfällighetsföreningen betyder det att allt måste vara på plats innan högsäsongen drar igång. Både för att besökare och boende ska kunna ta sig runt på ön, men också för öns näringsliv. Svartsö lanthandel, Svartsö krog, skärgårdshotellet och Bistron är beroende av att leveranser flyter på och att besökare kan ta sig ut till ön.

– Det blir svårt att jobba med till exempel vägunderhåll när det är proppfullt med människor här, säger Martin Hinders.

Högre krav på kajen 

Eftersom samfälligheten förvaltar fyra kajer som de kommunala båtarna använder sig av medföljer också tuffare krav, rent tekniskt. De ska vara en viss höjd, en viss placering av pollare samtidigt som det måste vara säkert att gå i land. 

– Där gäller det att man har kontinuerlig kontakt med dem och ser till att allt fungerar bra, säger Martin Hinders. 

Utöver det förvaltar föreningen en liten väntestuga intill varje station. Där kan de som väntar på båten sitta i lugn och ro och till exempel läsa en tidning som går att låna. 

– Den ena stugan målar vi just nu om taket på, och den här måste vi snart måla om utvändigt, säger Lars Törnblad, kassör i Svartsö samfällighetsförening. 

Rent ekonomiskt mår föreningen bra, berättar Lars Törnblad och lyfter fram att kajrenoveringen är planerad sedan länge, och att man har satt av tillräckligt med medel för att bära kostnaden. 

– Vi får dessutom ett ganska bra bidrag på uppemot 70 procent av renoveringskostnaderna eftersom skärgårdsbåtarna använder kajen. Samtidigt betonar han att det löpande underhållet fortfarande bekostas av samfälligheten. 

Man har bland annat bytt ut traktordäcken och stålbalken som agerar stötskydd mot båtarna. Man har också påbörjat arbetet med att ersätta en gammal pollare som ett av fartygen tog sönder.

– Här har vi faktiskt tänkt att skicka fakturan till de som skar av den med sin ramp. Bara pollaren kostar runt 17.000 kronor, säger Martin Hinders. 

Miljonprojekt runt hörnet

Men det löpande underhållet bleknar i jämförelse med det kommande kajprojektet. Föreningens huvudkaj måste renoveras – något som kostar föreningen miljoner. 

– Under åren så har fartyg lastat saker via rampen, men nu har fartygens skrov knäckt rampen, vilket har orsakat ett stort hål. Det har bara blivit värre och värre med åren, säger Martin och fortsätter: 

– Men nu ska vi dra ut kajen i samma höjd men lite längre ut, och göra den lite flackare för den är för brant. Sen ska vi också höja kanten så att den är cirka en halvmeter ovanför ytan. Då får vi en till mindre en kaj, så det blir mer yta för att släppa av folk.

 – Förhoppningsvis får vi ett bra pris nu när folk håller lite hårdare i pengarna. Men det kommer nog att landa någonstans mellan 5-8 Mkr. 

En upphandling för ett så nischat projekt som en kajrenovering för kommunal färjtrafik och båtleveranser trots allt är, har föreningen anlitat en konsultbyrå med expertis inom området. De har hjälpt föreningen med allt från att ta fram nya ritningar till att hitta rätt entreprenörer. 

– Är man inte insatt i det här, som en vanlig styrelsemedlem ofta inte är, så är det inte enkelt att hitta de här entreprenörerna eller veta om hur man ska gå tillväga, säger Martin Hinders. 

Samtidigt har man tagit till ett smart knep för att förlänga livslängden på en av föreningens andra bryggor. När skärgårdsbåtarna lägger till vid bryggan vill de gärna komma in mot hörnet av bryggan – något som bryggan tar extra mycket stryk av. För att motverka det, och tvinga båtarna att istället komma in rakt mot bryggan, satte föreningen helt enkelt upp en stubbe vid hörnet av bryggan. 

– De gamla rävarna som kör waxholmsbåtarna här ute förstod piken direkt, de skrattade mest, men sen dess så lägger de till på ett bra sätt, säger Martin Hinders. 

Lokala entreprenörer avgörande 

En ö utan fast förbindelse till fastlandet blir snabbt beroende av att hitta pålitliga och lokala leverantörer, menar Lars Törnblad, och syftar på att frakt av maskiner och material till ön kostar väldigt mycket. 

– Så det är viktigt att vi har lokala entreprenörer med maskiner på plats. De som har snöröjningen och vägskötseln finns till exempel på grannön, men de ställer sin maskin här för att slippa frakta den.

– Ofta så har entreprenören på grannön någon att skicka över, men någon gång har det hänt att jag har satt mig och kört för att sanda när det har varit mycket för dem, fortsätter Martin Hinders.  

Styrelsearbetet en del av gemenskapen

För Martin Hinders var det naturligt att gå med i styrelsen, berättar han. Som permanentboende på ön blir han delaktig i det mesta som händer. 

För Lars Törnblad, som köpte ett sommarhus tillsammans med sin familj på Svartsö 2015, var det viljan att ge tillbaka som fick honom att gå med i styrelsen.

 – Det var valberedningen som kom och knackade på och frågade om jag ville gå med i styrelsen. För mig handlar det om att få bidra och ge tillbaka till ön, när man ser det engagemanget bland de andra. 

Rollen som kassör passade honom bra då han har en bakgrund som egenföretagare och har bra koll på det ekonomiska. 

– Men när det kommer till tekniska saker som underhåll av vägar och så vidare lämnar jag över till Martin, säger han och skrattar. 

Öns näringsliv lockar tusentals besökare

Svartsö krog har blivit ett populärt turistmål de senaste åren. Restaurangen påminner om en sjökrog med genuin inredning präglad av öns miljö. Allt från inredning till material kommer direkt från skogen utanför. 

– Det är en konstnär från ön som har målat den här, och alla på bilden är gamla svartsöbor. Många finns inte kvar i livet, säger Martin Hinders och pekar på väggmålningen som pryder en av väggarna, samtidigt som har rabblar upp alla namn och deras koppling till ön. 

 – Jag har faktiskt sågat skivorna till alla bord här inne, säger han och pekar på de robusta bordsskivorna i restaurangen. 

Vad är på gång i föreningen?
– Snart ska vi hyvla vägen. När han är klar kommer vi grusa. På eftersommaren brukar vi även sladda in kantgruset. Vi ska snart rensa alla vägtrummor och se till så att det är fritt där. Målning av väntstugorna, och sen det stora kajprojektet, säger Martin Hinders.  

Har ni momsregistrerat er än?
– Nej, vi avvaktar tills vi har ett definitivt svar gällande hur det blir med momsen. Men om det krävs så gissar jag också på att det kommer att komma tydlig vägledning om vad som gäller och så vidare, säger Lars Törnblad. 

Digitala eller fysiska möten? 
– Vi är anammare av digitala möten. Det blir mycket sånt. Det är svårt att ha alla på plats samtidigt, även om det är trevligt att ha något möte inför sommaren då och då. Vi brukar ha 4-5 stycken möten per år, säger Lars Törnblad. 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här