spot_img
Annonsspot_img

Väntan på laddpunkter ökar – trots prioritering från Lantmäteriet

Elektrifieringen i samhället fortsätter i hög takt och elbilsförsäljningen står idag för en stor del av nybilsförsäljningen. Något som lett till att antalet ansökningar från samfälligheter som vill bygga ut laddpunkter har ökat kraftigt under de senaste åren. I slutet av november 2022 meddelade Lantmäteriet att de kommer börja prioritera ansökningar från samfälligheter för just installation av laddningspunkter. 

– Vi prioriterar dessa ansökningar eftersom laddinfrastruktur är en viktig fråga för samhällets omställning. Det innebär att kötiden är kortare jämfört med andra ärenden, skrev man i ett pressmeddelande. 

Statistik som samfälligheterna har tagit del av visar dock att handläggningstiden för omprövning av anläggningsbeslut för att få bygga laddpunkter har blivit längre efter Lantmäteriets prioritering. 

Tar längre tid – trots prioritering

Men enligt statistik som Samfälligheterna har tagit del av har handläggningstiden för laddpunkter ökat efter det aktuella beslutet. Innan den 29 november, det vill säga innan beslutet, låg snittiden för ett ärende på 34 veckor. Efter beslutet fram till november har snittiden ökat till 37 veckor – trots prioriteringen. 

– Handläggningstiden består av två tider, kötid och produktionsledtid. Vi satsar hårt på att förbättra våra produktionsledstider, och vi har exempel på att det går åt rätt håll. Sen ska man också vara lite ödmjuk. Vi har en del äldre ärenden som slår ganska hårt på statistiken. Har vi ett besvärligt ärende som pågått i fem år så slår det hårt på totalen, säger Svante Dolff, enhetschef Fastighetsbildning på Lantmäteriet och fortsätter:

– Ökningen på tre veckor förstår jag att man kan se på illa på, men det är trots allt under nio procent. Jag tycker ändå det är acceptabelt. 

Besvärligare ärenden som tar längre tid, gamla långbänkar som drar upp snittiden, men också brist på kompetens. 

– Bakgrunden är helt enkelt att vi har haft för få förrättningslantmätare hos oss. Det är få som utbildar sig till det, trots att det finns ett så stort behov. Det handlar om kompetensbrist inom yrket. Laddinfra tillhör dessutom det område där det behövs både erfarenhet och kompetens. 

Läs även: Vad kostar det att ändra anläggningsbeslutet?

Hur jobbar ni för att få ner handläggningstiderna? 

– Vi har bland annat satsat på interna utbildningar. Så kapaciteten har ökat, det är fler som kan hantera det nu. Eftersom att den totala kötiden på Lantmäteriet går nedåt för oss nu, så kommer vi att få hjälp av det. Det kommer synas i statistiken för den här typen av ärenden också.

Samtidigt ligger ärenden för laddinfrastruktur under snittiden för hela ”kundbehov 7”, den kategori som omfattar alla omprövningar av anläggningsbeslut, säger Svante Dolff. 

– Tittar man då på laddinfra så är det så att vi har inte blivit bättre, utan sämre. Men jag tycker att det får ses i ljuset av att vi ligger under det totala snittet på kundgrupp sju. Nu har vi inte längre samma inströmning av ärenden på grund av det ekonomiska klimatet, så vi har ett bra tillfälle nu att komma tillrätta med handläggningstiderna för laddinfra. 

De största kommunala Lantmäterimyndigheterna i Stockholm, Malmö, Göteborg och Uppsala har inte valt att prioritera laddinfrastruktur för samfällighetsföreningar.

Läs också: Lantmäteriet utlovar snabbare hantering av elbilsärenden

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här