Den här artikeln är låst.
Det finns inte några specifika regler (än) som bestämmer hur föreningen ska specificera moms på debiteringslängden. Rent krasst så behöver föreningen inte ens skriva ut den. Samtidigt skadar det inte att vara transparent mot medlemmarna.
Det är upp till var och en att välja hur man vill göra. Antingen fortsätter man som tidigare och skriver ut det totala beloppet som ska betalas in till föreningen, och struntar i att nämna momsen (även om det faktiskt ligger inbakat i det totala beloppet).
Men det skadar inte att vara transparent mot medlemmarna. Rent praktiskt kan man exempelvis skriva ut totalbelopp i en spalt (inklusive moms), och i nästa spalt skriva ut avgift exklusive moms. Då framgår det tydligt hur stor del av avgiften som går till moms, och vad som täcker föreningens kostnader och underhåll.
Det handlar alltså mycket om hur detaljerad man som styrelse vill vara. Alla föreningar har trots allt olika förutsättningar. Nedan hittar du två exempel på hur det kan se ut praktiken.
Observera att båda exempel är till för att visa hur man kan presentera momsen på debiteringslängden, och inte för att användas i skarpt läge.