fbpx

Expertens bästa tips: Så pressar ni kostnaderna för snöröjning – utan att tumma på kvaliteten

Vintern närmar sig och det börjar bli dags att se över föreningens snöröjningsavtal. De flesta minns fjolårets påfrestningar, och hur det speglade sig i föreningens kassa. Det finns dock ett par tips för att motverka onödiga kostnader – utan att tumma på kvaliteten. 

Peter Karlsson, arbetsledare och driftchef på Svevia, berättar att han minns förra året som extremt. Det hör inte till vanligheterna, men ibland kommer det vintrar man helt enkelt inte tagit höjd för i varken budget eller avtal. 

– ​​ Jag brukar räkna på ett snitt kring fem, sex besök per år i en mindre förening, men förra året blev betydligt mer än så, säger Peter Karlsson. 

Han har jobbat med samfällighetsföreningar i cirka tolv år och är väl medveten om de utmaningar som finns i styrelsearbetet. För att undvika samma problem varje år, och för att säkerställa kvaliteten, rekommenderar han styrelsen att hitta en entreprenör som kan ta sig an uppdraget över längre tid. 

– Så man slipper jaga nya entreprenörer varje år. Det blir också enklare för entreprenören att investera i sitt arbete hos föreningen om de vet om att de kommer jobba där även nästa år. Det är viktigt med kontinuitet.

Det skapar också större incitament för entreprenören att faktiskt lära sig området, och vilka vägar som är viktiga att prioritera. Till exempel vägar för skolbussar, kommunaltrafik eller räddningstjänst. 

Gå ihop med grannföreningar för bättre priser. Det kanske säger sig självt, men ju större områden, desto billigare blir snöröjningen per meter. Lyckas man till exempel gå ihop fem föreningar kan man pressa priserna ganska mycket, menar Peter. 

– Då slipper entreprenören komma ut flera gånger till samma ställe, som kostar pengar. I stället kan entreprenören ta allt samtidigt, vilket blir både bättre och billigare. 

Peter Karlssons vassaste tips

  • Hitta en långsiktig entreprenör för kontinuitet och bättre resultat.
  • Gå ihop med grannföreningar för att få bättre priser på snöröjningen.
  • Undvik onödiga utryckningar – vänta om vädret förväntas bli mildare.
  • Fokusera på de viktigaste vägarna först vid större snöfall, i stället för att ploga hela området direkt.Då säkerställer ni framkomligheten där det är viktigast.
  • Förbered vägarna redan på våren, till exempel genom att åtgärda potthål och plana ut grusvägar.
  • Välj rätt utrustning för snöröjning och undvik för stora maskiner på mindre vägar.
  • Beställ halkbekämpning och sandning i tid för att undvika förseningar och prioriteringsproblem.

Samtidigt påpekar Peter att det finns utrymme för att vara mer återhållsam när det gäller snöröjningen. Entreprenören behöver inte alltid rycka ut, till exempel om vädret dagen efter förväntas bli soligt och sju grader varmt. Dessutom kan det vara överdrivet att ploga hela området vid varje besök. 

– Det är såklart lätt att vara efterklok, att spela ishockey från läktaren kan alla. Men ett tips är ändå att att inte gripas av panik och att beställa ut snöröjning så fort det snöar lite, säger Peter Karlsson och fortsätter:

– Ska det exempelvis bli tio centimeter blötsnöt följt av mildväder kan man till exempel komma överens om att ta de viktigaste vägarna, men strunta i resten. Då kan man spara lite pengar. Det är viktigt att hitta en entreprenör som kan ha en löpande dialog. 

Det landar i dialogen med entreprenören, menar Peter. En bra dialog underlättar både arbetet och resultatet. 

– Det handlar om förtroende, att man vet att entreprenören inte bara är där för att tjäna pengar, utan också ge ett bra resultat. Även de som faktiskt är ute och kör på plats ska vara med i dialogen. 

Vad kan styrelsen göra redan på våren för att underlätta snöröjningen?

– När det kommer till belagd väg handlar det mest om att åtgärda större potthål som plogen annars kan hugga i. När det kommer till grusvägar så är det vanligaste att plogen förstör vägen genom att trycka ut mittendelen, som sticker upp lite, i diket. Därför kan det vara bra att förbereda genom att plana ut vägen innan vintersäsongen. Annars hamnar mycket pengar i diket, bokstavligen. 

Vad bör man vara uppmärksam på?

Vad entreprenören använder för utrustning. Vikplogar, bredare plogar och tyngre maskiner skär de ner i diket och förstör vägen. Större grejer är en trend, men man måste vara försiktig på mindre vägar. Kör man för fort börjar plogen hoppa, vilket orsakar små högar på vägen. Blir det is kan det bli väldigt jobbigt att bli av med. 

Och vad kan styrelsen ha i åtanke för ett bättre resultat? 

– Halkbekämpning och sandning. De väntar ofta tills medlemmar har ringt med synpunkter, och då vill man beställa sanda. Eftersom det drar ut på tiden är risken att man kanske inte blir prioriterad. 

Annons

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här