spot_img
Annonsspot_img

Högre krav på föreningen skapar nya utmaningar i förvaltningen

Faktorer som momslagen, skattelagen och bokföringslagen har fått en ny betydelse inom samfällighetsföreningar och det blir allt vanligare att anlita en redovisningsbyrå för samfälligheten. Sedan Skatteverkets ställningstagande gällande moms måste samfällighetsföreningar sköta momsredovisningen likt vilket företag som helst. Ett ansvar många kan känna sig obekväma med, menar Carina Engström på Företagskonsulten. 

– Det går från 0 till 100. Man måste verkligen veta vad man gör, och ha lite koll på momsen. Det är inte roligt att sitta med fel redovisning, och får betala in massa pengar till Skatteverket som konsekvens. 

Carina Engström, Auktoriserad redovisningskonsult på Företagskonsulten AB

Redovisningsskyldighet

För kassören, vars kunskap om momshantering kan vara begränsad, blir det ett orosmoln på himlen. I de föreningar med stor omsättning kan det dessutom röra sig om stora summor pengar. 

– Den stora skillnaden är att tidigare har man knappt behövt bokföra, och sen har man sammanställt en rapport inför årsmötet. Men nu hamnar man i redovisningsskyldighet. Då måste man förstå vad bokföring faktiskt är och dess innebörd betyder, säger Ann Charlotte Mällbin på Företagskonsulten.

Ann-Charlotte Mällbin, Auktoriserad redovisningskonsult på Företagskonsulten AB
Ann-Charlotte Mällbin, Auktoriserad redovisningskonsult på Företagskonsulten AB

För att möta dessa nya utmaningar gäller det att styrelsen har rätt förutsättningar. Det första man bör se över är hur dagens bokföring och uttaxering ser ut. Har man inte rätt verktyg blir det betydligt tuffare att leva upp till de nya kraven, berättar Ann-Charlotte Mällbin.

– Det blir komplicerat på en helt ny nivå. Nu måste till exempel moms framgå på uttaxeringen, så att bara betala in pengar på ett föreningskonto räcker inte. Därför är det viktigt med rätt ekonomiverktyg som har hand om hela cykeln och skapar bra underlag. 

Det blir dessutom ännu viktigare att inte fastna i ett personberoende kring en person. 

Redovisning för samfälligheten efter behov

Samtidigt besitter många styrelser den kunskap som krävs för att hantera de nya regleringarna. Men ibland är det ändå skönt att ha en extra stöttepelare att luta sig emot – särskilt när det kommer till ekonomin. Att ha tillgång till en pålitlig och kompetent rådgivare kan ge en känsla av trygghet och försäkran om att de ekonomiska alltid är i ordning. 

– Det finns hjälp att få och det tycker jag man ska ta om man i styrelsen känner att rätt kunskaper inte finns. Det är trygghet för både styrelsen och föreningen. 

Företagskonsulten hjälper samfällighetsföreningar med föreningens ekonomi. Det handlar om allt från bokföring, bokslut och rapportering till skatterådgivning och kontakt med myndigheter som Skatteverket.

– Vi är väldigt flexibla. Styrelsen bestämmer hur mycket av bokföring, lönehantering och fakturering som ska göras på egen hand. Vi står beredda att rycka in när behoven förändras. Hos oss finns det alltid någon som kan hjälpa föreningen. 

Hur kan Företagskonsulten hjälpa just din samfällighetsförening? Klicka på denna länk och ta kontakt via telefon eller kontaktformulär.