fbpx

Kommunen vill ta över föreningarna – miljonnota för fastighetsägarna

Men flera av de berörda samfällighetsföreningarna har inte blivit informerade om beslutet – ett beslut som potentiellt kan resultera i betydande kostnader för medlemmarna.  “Vi har närmare 1.500 medlemmar så vi får se om det blir något motstånd” säger ordförande i en av föreningarna. 

Kommunen skriver att den första fasen av övertagandet kommer att fokusera på vägföreningar i Trönninge. Utredningen, som ligger till grund för bland annat kostnadsfördelningen mellan föreningarnas medlemmar och kommunen, inleddes 2020. Nu, cirka tre år senare, går projektet in i nästa fas.  Sedan följer nya utredningar för 14 samfällighetsföreningar – och tusentals fastighetsägare.

– Trönninge är en lämplig ort för ett första genomförande innan man går vidare till andra orter. Dessutom är det förhållandevis god standard på gatorna i Trönninge, skriver kommunen. 

Kostar fastighetsägarna tusentals kronor

Kommunen uppskattar att den totala kostnaden som medföljer övertagandet landar på drygt 12 miljoner kronor, varav 10,8 miljoner kronor förväntas belasta fastighetsägarna i Trönninge. Det motsvarar cirka 20.000 kronor per fastighet. 

Även medlemmarna i samfällighetsföreningarna som nu ligger på kommunens prioriteringslista riskerar att åka på en kostnadssmäll. Men vad notan landar på återstår att se. 

– Vi kommer att utreda kostnaderna i de andra vägföreningsområden också, likt Trönninge, och lyfta en eventuell kostnadsfördelning till kommunfullmäktige, säger Magnus Sjöberg, mark- och exploateringschef på Halmstad kommun, samtidigt som han betonar att det är väldigt svårt att sia om kostnader innan man vet vad utredningarna landar i.

Kommer beslutet att vara förenat med kostnader för fastighetsägarna i de andra områdena också? 

– Det beror helt på hur standarden på vägarna ser ut idag och hur de uppfyller kommunens normalstandard. Det är omöjligt att säga hur stor eller liten kostnad det blir.

Men det kommer att uppstå kostnader för fastighetsägarna i de andra områdena också, likt Trönninge? 

– Omöjligt att svara på innan vi har genomfört en utredning och lagt fram all fakta till kommunfullmäktige, säger  Magnus Sjöberg.

Samtidigt har flera av de berörda samfällighetsföreningarna inte fått någon information om beslutet, trots att kommunen gått ut med ett officiellt pressmeddelande. ”Jag vet inte mer än dig,” säger en av föreningarnas ordförande i en kommentar när Samfälligheterna tar kontakt.

– Föreningarna som omfattas av det här kommer att få information om prioriteringsordningsbeslutet idag (16 okt), säger Magnus Sjöberg. 

Halmstad kommun samfällighetsföreningar
Söndrums Centrala Vägförening, en av föreningarna som ligger på prioriteringslistan, med ansvar för vägar inom områdena Eketånga, Stenhuggeriet och Bäckagård. Föreningens område sträcker sig från Simstadions västra del till Stenhuggeriet och vidare upp till Bäckagård och Eketånga/Söndrums industriområde.

Beslutet omfattar 14 föreningar – och tusentals fastighetsägare

Kommunen listar totalt 14 samfällighetsföreningar som är prioriterade för att övergå i kommunal regi. När Samfälligheterna ringer upp en annan förening är även de helt ovetande om beslutet. För Amanda Hallberg, ordförande i Söndrums Centrala Vägförening som ligger först på prioriteringslistan, kom beslutet som en överraskning. 

– Vi vet att det finns en politisk ambition, men vi har inte fått något meddelande om det här pressmeddelandet, utan det kom som en nyhet när ni ringde. Vi har närmare 1.500 medlemmar (tror vi) så vi får se om det blir något motstånd när frågan dyker upp, många vet ju inte ens om att de är medlemmar i samfällighetsföreningen.

Prioriteringsordning

Grupp 1: Söndrums centrala vägförening, Frösakulls vägförening, Tylösands vägförening, Holm, Snöstorps vägförening.

Grupp 2: Simlångsdalens vägförening, Haverdalsstrands centrala vägförening och Harplinge vägförening.

Grupp 3: Eldsberga vägförening Steninge vägförening, Kvibille vägförening, Åleds väg- och samfällighetsförening, Skedala vägförening, Gullbrandstorps vägförening, Marbäcks samfällighetsförening.

Grupp 4: Villshärads vägförening.

Kommunen har redan meddelat föreningen att deras vägar är eftersatta, och att man måste rusta upp vägarna för att de ska leva upp till kommunens vägstandard, berättar Amanda Hallberg. Om kommunen skulle fördela kostnaderna på samma sätt som i Trönninge, skulle det troligen innebära att medlemmarna i Söndrums Centrala Vägförening får stå för en stor del av notan för att rusta upp vägarna.

– Kommunen gjorde ett försök med en VA-anläggning här i närheten för ett par år sedan. Då skulle fastighetsägarna också stå för kostnaden, men det gick inget vidare. 

Blir en långbänk

Arbetet med att ta över ansvaret för kommer att ta lång tid, och någon exakt tidsplan för när respektive vägförening berörs är i dagsläget inte bestämt, skriver kommunen. 

– Jag är väl medveten om att det blir en extra kostnad för fastighetsägare i Trönninge. Vi signalerar därför i god tid att detta kommer ske, och påminner om att det här kommer att möjliggöra för oss att höja orternas vägstandard och trafiksäkerhet, säger kommunstyrelsens ordförande, Stefan Pålsson (S). 

Kommunstyrelsens ordförande Stefan Pålsson (Socialdemokraterna).

Annons

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här