En ny proposition från Justitiedepartementet innebär att företag, samfällighetsföreningar och andra organisationer snart kan sluta spara fysiska kvitton. Från och med den 1 juli 2024 avskaffas kravet på att bevara ursprungligt räkenskapsmaterial i pappersform, så länge man digitaliserar underlaget.
Det innebär att exempelvis företag och föreningar inte längre behöver hantera och lagra fysiska kvitton, vilket tidigare varit ett krav enligt bokföringslagen.
Förutom att avskaffa kravet på bevarande av pappersoriginal föreslås också en modernisering av regeln om kombiuppdrag. Det innebär att man enklare kan anlita samma revisionsbyrå både för bokföring och revision, vilket tidigare varit svårt att tillämpa i en modern kontext, skriver regeringen i propositionen.
Lagändringen är ett resultat av en utredning som genomfördes för att förenkla och modernisera bokföringslagens regler om bevarande av räkenskapsinformation. Utredningen visade att det nuvarande kravet på att spara fysiska kvitton och andra pappersdokument inte längre är nödvändigt med dagens teknik.