De flesta styrelseledamöter är medvetna om vikten av att kontrollera entreprenörer som anlitas för samfällighetens räkning. Två viktiga aspekter sticker dock ut som extra viktiga. Risken för kopplingar till kriminell verksamhet och konkurs.
Håkan Dahlgren, Brottsförebyggande specialist på EBM, berättar hur ni minskar riskerna vid upphandlingen.
Du behöver vara medlem för att läsa den här artikeln
För att läsa artikeln behöver du ett medlemskap hos oss. Är du redan medlem klicka här för att logga in.
- Alla i styrelsen får ett eget inlogg
- Alla i styrelsen får ett exemplar av tidningen
- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik på nätet
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1,745 kr
Välj och gå vidare- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1.495 kr
Välj och gå vidareByggindustrin upplever sitt svåraste år på över tre decennier. Enligt färsk statistik från Tillväxtanalys gick 2 032 byggföretag i konkurs under 2024, vilket är det högsta antalet sedan 1993. Och när ekonomin viker blir desperationen större – något som kan leda till att företag tar genvägar, berättar Håkan Dahlgren, Brottsförebyggande specialist på EBM.
Med bakgrund som både revisor och utredare, privat och för Skatteverket, jobbade han länge på ‘den andra sidan årsredovisningen’. Granskning av bokslut, transaktioner och tveksamma företagsupplägg.
– Men jag ville jobba tidigare i kedjan, mer förebyggande. Då hamnade jag på Ekobrottsmyndigheten.
Kontrollera företaget grundligt
Ur ett större perspektiv handlar det om att bekämpa organiserad kriminalitet och ekonomisk brottslighet. Det rör sig om pengatvätt, användning av svart arbetskraft, brott mot bokföringslagen och skattefusk. Men att kontrollera alla dessa saker är lättare sagt än gjort.
– Ett sånt där rent oseriöst företag, de är ju inte speciellt långlivade. De kör på ett kort tag, sen är det en konkurs. Och då står man där med till exempel förfallna garantiåtaganden.
Kriminella aktörer ser föreningar som enkla byten i jämförelse med professionella företag, där interna kontroller ofta är så omfattande att till och med legitima aktörer har svårt att ta sig igenom vid första försöket.
Utöver att granska det anlitade företagets styrelse, styrelsens sammansättning över tid och eventuell inblandning i tidigare konkurser, är det också viktigt att undersöka vem som sitter på andra sidan förhandlingsbordet. Hur ser kopplingen till styrelsen ut, och är personerna inblandade i fler företag?
Ju mer tid som investeras i granskningen, desto bättre. Det finns dessutom en mängd offentliga uppgifter som är lättillgängliga, såsom information om just tidigare konkurser, brottslighet och andra relevanta bakgrundsfakta.
– Som sista steg bör man ta referenser. Men inte någon som entreprenören uppger, utan hitta någon som du kan ringa direkt, annars finns det risk för maskopi.
Gråhandel svår att upptäcka
Gråhandeln – där delar av verksamheten bedrivs vitt och andra delar genom svart arbetskraft – försvårar ofta möjligheten att upptäcka oegentligheter. Är det verkligen rimligt att tre anställda kan renovera en hel garagelänga på två veckor? Ställ frågan direkt till entreprenören. Om svaret är att arbetskraft hyrs in, bör man fortsätta granska tills hela leverantörskedjan är kontrollerad. Blandad arbetskraft är ett vanligt knep.
– Det är så de gör många gånger. En viss del av arbetet är helt vitt, och en viss del svart, vilket naturligtvis gör att det svårare att upptäcka. Om man får en entreprenör som ger ett pris som är betydligt lägre än de man jämför bör man vara uppmärksam.
– Ett för lågt pris kan bli väldigt dyrt i slutändan.
Underentreprenörer i många led
Professionella upphandlare brukar acceptera mellan ett eller två led av underentreprenörer, vilket i vissa fall är svårt att undvika. Men när kedjan av underentreprenörer blir längre än så ökar också risken för problem.
– Försök få med en klausul i avtalet. På så sätt kan man kanske avtala bort risken att i alla fall hamna i någon form av underentreprenörsträsk där underentreprenör nummer fyra kommer direkt från andra sidan Östersjön.
Vad mer bör man göra för att säkerställa de entreprenörer man anlitar?
– Se till att ha bra rutiner för upphandlingar på plats. Speciellt mallar för hur avtal ska se ut. Att allt finns med, så det inte råder några tvivel om vad som gäller. Då är man på god väg till ett bra samarbete.
Syna entreprenören: Tips till styrelsen
1. Granska företagets bakgrund
Kontrollera företagets registrering, historik och ekonomiska ställning.
Titta extra noga på om företaget varit inblandat i tidigare konkurser.
2. Undersök styrelsen och ägarstrukturen
Ta reda på vilka som sitter i styrelsen nu och hur sammansättningen förändrats över tid.
Var särskilt uppmärksam på eventuella kopplingar till tveksam verksamhet och om de varit involverade i konkurser tidigare.
3. Ta del av offentliga uppgifter
Utnyttja information i offentliga register som Bolagsverket, Kronofogden och Skatteverket.
Leta efter betalningsanmärkningar, pågående rättsprocesser och andra varningssignaler.
4. Kontrollera referenser – på eget initiativ
Be om referensobjekt, men nöj dig inte med de personer som entreprenören själv anger.
Sök upp tidigare uppdragsgivare för en mer ärlig bild.
5. Ställ frågor om arbetskraft och underentreprenörer
Undersök om all inhyrd personal är registrerad och vitt avlönad.
Försök begränsa antalet led av underentreprenörer, då fler led ökar riskerna.
6. Var vaksam på för låga anbud
Ett anbud som är märkbart lägre än andra kan indikera svartarbete eller oseriösa arbetsmetoder.
Billigast behöver inte vara bäst – tänk långsiktigt.
7. Säkerställ tydliga och genomarbetade avtal
Skriv tydliga avtal och inkludera saker som ansvar, tidsplaner, garantier och betalningsvillkor.
Försök också få med en klausul som begränsar antalet tillåtna underentreprenörsled.
8. Ha rutiner för upphandling på plats
Följ en tydlig process vid förfrågan, anbud och kontrakt för att förebygga slarv och bedrägerier.
Uppdatera rutinerna löpande utifrån nya erfarenheter och potentiella risker.