Du behöver vara medlem för att läsa den här artikeln
För att läsa artikeln behöver du ett medlemskap hos oss. Är du redan medlem klicka här för att logga in.
- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1,495 kr
Välj och gå vidareDe flesta styrelsemedlemmar är bekanta med föreningens stadgar. Det finns dock några punkter som är obligatoriska för samfällighetsföreningar. Det handlar om bland annat föreningens ändamål och hur revisionen av styrelsearbetet ska gå till. Här kommer en lista med alla obligatoriska punkter.
Den första obligatoriska punkten i föreningens stadgar är föreningens namn. I stadgarna ska det dessutom framgå var i landet, alltså vilken kommun, samfällighetsföreningen är belägen i.
Förvaltningsobjekt
Den tredje obligatoriska punkten är grunderna för förvaltningen, alltså det som framgår i förrättningshandlingarna. Under den här punkten hittar ni exempelvis stycket om att föreningen inte får bedriva verksamhet som är främmande för det ändamål som samfälligheten ska tillgodose, det vill säga göra saker som inte ligger i samfällighetsföreningens förvaltningsuppdrag.
Styrelsens sammansättning
Utöver det ska även styrelsens sammansättning framgå i stadgarna. Det ska exempelvis stå hur den utses, och hur många ledamöter den ska bestå av. Det kan både vara ett maxantal och ett minimum antal. Det kan se olika ut i olika föreningar.
Revision
Stadgarna ska också berätta hur revisionen av styrelsens arbete ska gå till. Det kan exempelvis handla om vad som ska granskas och hur det ska granskas. I Lantmäteriets normalstadgar står följande om revisionen:
“För granskning av styrelsens förvaltning ska medlemmarna på ordinarie föreningsstämma utse revisor och suppleant. Revisionsberättelse ska överlämnas till styrelsen senast tre veckor före ordinarie stämma”
Underhållsfonden
En av de viktigaste punkterna, som också är obligatorisk, är hur avsättning till underhållsfond ska se ut. Det kan vara en specifik summa eller en procentsats, och syftet med punkten är att säkerställa anläggningens tekniska livslängd. Vid behov ska det alltså finnas pengar att renovera eller förnya med. Punkten gäller dock inte samtliga samfällighetsföreningar, utan träffar i första hand de som enligt lag ska avsätta pengar.
Stämma & kallelse
Hur ofta och när ordinarie föreningsstämma ska hållas, inom vilken tid och hur kallelse till föreningsstämma ska göras och hur andra meddelanden ska lämnas till medlemmarna.
Hej,
Om jag förstår det rätt så behöver inte alla samfälligheter redovisa summa eller procentsats för underhållsfonden i stadgarna. Hur vet man om man är undantaget detta?