Fritidsboende blir permanentboende. Högre krav på tekniska installationer driver investeringar i nya gemensamhetsanläggningar. Förutsättningar förändras. I takt med att föreningen ändrar skepnad kan stadgar falla mellan stolarna.
Men vad behöver man tänka på för att Lantmäteriet ska godkänna de nya stadgarna? Johanna Hughes på Lantmäteriet berättar om de vanligaste missarna – och tips som sparar både tid och energi.
Du behöver vara medlem för att läsa den här artikeln
För att läsa artikeln behöver du ett medlemskap hos oss. Är du redan medlem klicka här för att logga in.
- Alla i styrelsen får ett eget inlogg
- Alla i styrelsen får ett exemplar av tidningen
- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik på nätet
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1,745 kr
Välj och gå vidare- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1.495 kr
Välj och gå vidareJust stadgeändringar stod under 2024 för ungefär sex procent av Lantmäteriets ärenden till Samfällighetsföreningsregistret (SFR) , cirka 700 ärenden per år.
– Det är i princip helt upp till föreningen att bestämma vad vill man ha med i sina stadgar. Men det finns några saker som är bra att tänka på, säger Johanna Hughes, funktionschef på SFR.
Stadgarna får inte gå stick i stäv med föreningens anläggningsbeslut, anläggningslagen, lagen om förvaltning av samfälligheter eller annan lagstiftning.
– Ibland behöver vi kontrollera stadgarna mot till exempel diskrimineringslagen. Så det behöver inte ha med anläggningen eller samfälligheten att göra, utan det kan vara annat som sätter stopp också.
Vi hade en förening för ett tag sedan som ville ha inskrivet i sina stadgar att om man har husdjur skulle de inte få vistas på föreningens mark, varken kopplade eller okopplade.
Det är ett konkret exempel på där stadgarna strider mot lagen om tillsyn över hundar och katter, berättar Johanna.
– När vi granskar ändringen som kommer in gör vi något som kallas legalitetsgranskning. Det är i grund och botten en kontroll där vi granskar om stadgarna strider mot exempelvis lagen om förvaltning av samfälligheter, eller någon annan lag, säger Johanna.
Om så är fallet skickar Lantmäteriet ut ett föreläggande till föreningen, där det tydligt framgår vad föreningen behöver justera innan de nya stadgarna kan godkännas.
– Det är inte så att vi slår ner på ändringen direkt, utan vi påpekar att det här kommer vi inte att kunna registrera, och så får föreningen ta ett nytt beslut och skicka in till oss på nytt. Det kan ju vara så att föreningen behöver ta ett nytt stämmobeslut, eller till och med två. Det beror på vad man har föreskrivit i sina stadgar gällande stadgeändring. Därav blir det viktigt att verkligen försöka jobba igenom ändringen så mycket det går och undvika de här fallgroparna.
Ändring av enstaka paragrafer
Behöver föreningen bara justera en eller två paragrafer i stadgarna är “ändring av enstaka paragrafer” det enklaste sättet. Det betyder att föreningen bara justerar specifika punkter i stadgarna. En vanlig fallgrop är att man trots det passar på att justera något ord eller en konstig formulering i paragrafer som stämmobeslutet inte omfattar.
– Vi granskar de nya stadgarna ordagrant med de gällande stadgarna. Om andra paragrafer ändras godkänner vi inte ändringen. Så det är väldigt, väldigt viktigt att man faktiskt bara har gjort ändringar i de paragrafer som stämman har tagit beslut om.
Man ska med andra ord inte passa på att göra små språkliga ändringar i andra paragrafer bara för att man ser en chans.
– Det vi ofta ser är att man bara har ändrat de paragrafer som man skulle, och i samband med det övergått till Lantmäteriets normalmall för stadgar, vilket medför ändringar av andra paragrafer. Mallen som vi har kanske inte stämmer överens med stadgarna som föreningen har sen tidigare.
Skriva om hela stadgarna
Behöver man göra större justeringar, byta till Lantmäteriets mall för normalstadgar eller ändra i flera paragrafer rekommenderar Johanna att skriva om hela stadgarna. Då slipper man oroa sig över små misstag. Det betyder helt enkelt att man antar helt nya stadgar.
– Helt omskrivna stadgar skulle jag vilja säga är ett enklare sätt att göra stadgeändringar. Då tittar vi inte på vad som stod i föreningens tidigare stadgar. Vi gör inga jämförelser, utan då granskar vi de nya stadgarna så de inte strider med lagstiftning och så vidare.
Föreningar med äldre stadgar, som kanske är otydliga eller använder ett gammalt språk, bör satsa på att skriva om hela stadgarna, menar Johanna.
– Vi har ju föreningar som är bildade på 40- och 50-talet, och har kvar sina stadgar från den tiden. Då är det bättre att skriva helt nya stadgar som stämmer mer överens med 2025.
Processen från Lantmäteriet
Lantmäteriets process för att granska och godkänna en stadgeändring är ganska rakt på sak, berättar Johanna. Först kontrollerar de blanketten med uppgifter om vad föreningen önskar ändra, sedan kontrollerar de stämmoprotokoll och beslut från stämman.
– Det kan till exempel inte bara stå att ‘vi tar upp frågan om att ändra våra stadgar’, utan det behöver stå att ‘vi genomför en röstning och stämman beslutar enhälligt att anta de nya stadgarna’ eller någonting sånt. Vi behöver verkligen ett tydligt beslut.
Har man klarat sig så långt är Lantmäteriets sista steg att granska själva stadgeändringar.
– Då går vi igenom paragraf för paragraf och tittar så allt ser bra ut. Är det så att vi stöter på något vi inte stött på förut, eller att vi har svårt att avgöra om det här är någonting som vi kan registrera, tar vi ändringen ett varv med våra jurister.
Två typer av stadgeändring
1. Enstaka paragrafer
Enbart ändra i den eller de paragrafer stämman har tagit beslut om. Övriga paragrafer ska stämma ordagrant med föreningens gällande stadgar.
2. Omskrivna stadgar
Föreningen antar helt nya stadgar. Även vid omskrivning behöver föreningen inte ändra innebörden i samtliga paragrafer. Föreningen kan fortfarande använda samma text som i de gamla stadgarna men med vissa justeringar, exempelvis modernisering av språket.
Källa: Lantmäteriet.
Vanliga misstag vid formulering av paragrafer
Stadgarna måste vara tydliga. De får inte vara luddigt utformade, eller ha vilseledande formuleringar. Ett bra tips grund för när man utformar nya stadgarna är att en ny medlem som för första gången tittar på stadgarna ska förstå dem. En annan vanlig fallgrop är att man vill stoppa in ordningsregler i stadgarna.
– Men ordningsregler är ju någonting som man kanske vill ändra enklare. Det kanske uppkommer nya omständigheter, och har man det då i sina stadgar blir det en stadgeändring för varje ändring som man vill göra i ordningsreglerna.
En del försöker runda det genom att i stadgarna peka på en bilaga. Men det räcker inte, menar Johanna.
– Nämner stadgarna en bilaga under paragraf C, då hör bilagan till stadgarna, och då behöver vi granska bilagan. Vår rekommendation är att hålla ordningsreglerna helt separerade från stadgarna.
Grundläggande förutsättningar
Tydliga stämmoprotokoll med tydliga beslut. Omröstning om ändringen av stadgar bör framgå tillsammans med votering.
– För vi granskar även stämmoprotokollet vid en stadgeändring.
Utöver det är det viktigt att stämman tar beslutet korrekt. Stäm av stadgarna innan och kontrollera vad nuvarande stadgar kräver för en stadgeändring. Många äldre samfällighetsföreningar, som inte har ändrat stadgarna på länge, kräver dubbla stämmobeslut. Andra kräver en högre majoritet än vad lagstiftningen säger.
– Nummer ett är definitivt att titta på de stadgarna man har i dag, och titta om det står någonting specifikt där om stadgeändring. Så att man inte tar ett beslut först, och tittar i stadgarna efteråt.
Och om det inte står något alls om stadgeändring?
– Då räcker det med att man tar beslut på en stämma och då kan det vara antingen en ordinarie stämma eller en extra stämma, med två tredjedelars majoritet, säger Johanna Hughes.
Att tänka på inför stadgeändring
I era gällande stadgar kan det framgå om ni behöver ta beslut om stadgeändring vid en eller två stämmor. Om inget framgår räcker det med beslut från en stämma. Det innebär att ni kan ta beslutet på en ordinarie stämma eller en extrastämma.
I protokollet ska det tydligt framgå att stämman har beslutat om stadgeändring och vad ni har fattat beslut om (enstaka paragrafer eller omskrivna stadgar). Vid ändring av enstaka paragrafer ska det framgå vilken paragraf eller vilka paragrafer ni vill ändra.
Källa: Lantmäteriet (Guide till stadgeändring).