fbpx

Efter domarna: Grönt ljus för radhusägare att installera elbilsladdare på samfällighetens mark

Du behöver vara medlem för att läsa den här artikeln

För att läsa artikeln behöver du ett medlemskap hos oss. Är du redan medlem klicka här för att logga in.

  • Full tillgång till all vår rådgivande journalistik
  • 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
  • E-tidning
  • Nyhetsbrevet
  • Fördjupningsbrevet
  • Rådgivning
  • Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
  • Utbildningsportalen

1,495 kr

Välj och gå vidare
Annons

4 KOMMENTARER

  1. Överenskommelse mellan fastighetsägaren och samfälligheten för placering i garage kan jag förstå. Men om man drar en ledning från egna fastigheten förstår jag inte texten om ihopkoppling av två nät? Det är ju två separata nät

  2. Får man nu koppla in laddare på samfällighetens gemensamma elabonnemang utan att behöva ändra anläggningsbeslutet?

  3. Intressant resultat men oklart hur många föreningar som kommer ha en praktisk nytta av detta. Generellt borde det även vara så att parkeringen är en gemensam egendom då det är en ga, dvs alla parkeringsplatser är allas parkeringsplatser och det här med öronmärkta platser per fastighet är inte självklart. Ska det vara aktuellt att dra enskilda ledningar till enskilda platser måste det ju finnas en extrem tydlighet och koppling mellan plats och fastighet.

  4. Den domstol som fattat beslutet undrar jag om de verkligen haft kunskap om elföreskrifter och standard. Dras en lång matning till laddplatsen så ligger en strömförande ledning med brytställe inne hos någon, vid fel på anläggningen kan det bli svårt för bortkoppling. Efter ett arbetsliv som elektriker ser detta inte helt klart ut säkerhetsmässigt för min del. Nu tror jag dock detta måste regleras på något sätt om det skall funka säkerhetsmässigt

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här