fbpx
Annons

Moms vid användning av underhållsfond – får ni tillbaka pengar? 

Du behöver vara medlem för att läsa den här artikeln

För att läsa artikeln behöver du ett medlemskap hos oss. Är du redan medlem klicka här för att logga in.

Kampanj

Prova Samfälligheterna gratis hela november – och få 20% rabatt på medlemskapet första året

  • Gratis läsning hela november
  • 20 % rabatt på första årets medlemskap
  • Full tillgång till all vår rådgivande journalistik
  • 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
  • E-tidning
  • Nyhetsbrevet
  • Fördjupningsbrevet
  • Rådgivning
  • Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
  • Utbildningsportalen

0 kr

Under gratisperioden kan du när som helst säga upp medlemskapet. Den 1 december förnyas medlemskapet automatiskt med 20% rabatt, 1196 kr/år exkl. 6% moms, med 12 månaders bindningstid

Välj och gå vidare
Annons

5 KOMMENTARER

  1. Är det helt klart och beslutat att en vägsamfällighet skall moms registreras. I vårt fall är vi en vägsamfällighet på landet och har ca 3 km grusvägar för 66 tomtägare. Idag betalar alla tomtägare en vägavgift till utgifter för vår egen vägunderhållning traktor, väggrus, hyvling, saltning mm. ¨
    Fråga: Är det nu lag på att vi ska momsregistera alla inkomna vägavgifter?

  2. Sitter med budgetarbetet och önskar bekräftelse på hur jag ska hantera momsen på de belopp som ska avsättas till underhållsfonden, dvs underhållskassan. Vi har ett beslutat minimibelopp i våra stadgar om avsättning som vi debiterar ut i debiteringslängden – ska minimibeloppet exempel 10.000:- beläggas med 25 % moms dvs 2.500:- så att utdebiteringen blir 12.500:-? Eller kan jag räkna av moms från 10.000:- men då blir ju avsättningen bara 8.000:- ELLER ska jag INTE lägga på moms alls på fonderingsbeloppen ??
    Vad är rätt enligt nuvarande momsregler ?
    // Ingrid

    • Hej Ingrid
      Det finns nog inget entydigt svar på denna fråga men praktiskt får vi inse att innan Skatteverkets ställningstagande så måste hela föreningens ekonomi ha betraktats som ”ink moms”. Dvs delägarna betalar in till föreningen för samordnat inköp av snöröjning mm. Föreningen och delägarna var i praktiken samma sak. Men nu menar Skatteverket att föreningen är ”ett företag” som köper tjänster och säljer dessa vidare till de som är delägare i ga:n. Jag menar att har ni i stadgarna att ni ska avsätta 10 000 kr så är det ink moms, dvs 8+2. Avsättningen till underhållsfonden handlar ju om att ni ska spara på lång sikt för att sedan ha pengar till att göra en större investering. Hur du än gör så behöver ni få in pengar. Det ni tar in till fonden måste inkludera moms om ni nu är momsregistrerade och ni måste sedan betala in momsen till SKV.
      Kort och gott kan vi konstatera att lagstiftaren och skatteverket inte tänkt på samma sätt.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här