Du behöver vara medlem för att läsa den här artikeln
För att läsa artikeln behöver du ett medlemskap hos oss. Är du redan medlem klicka här för att logga in.
- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1,495 kr
Välj och gå vidareDelägare i två samfälligheter har i parallella ärenden hos MÖD kämpat mot Energimarknadsinspektionen för att få installera elbilsladdare på samfällighetens gemensamhetsanläggningar – nu får delägarna rätt.
Det handlar om att dra ut starkströmskabel direkt från bostaden till parkeringen, något som tidigare inte har varit möjligt på grund av begränsningar i IKN-förordningen.
Det ena fallet handlade en boende som ansökte om att dra ut en kabel cirka fem meter från bostad, och 1,5 meter utanför tomtgräns. I det andra fallet, som var mer omfattande, ville samfällighetens delägare dra kablar från enskilda radhus fram till den gemensamma garagelängan.
I slutet av december 2023 beslutade Miljö- och miljööverdomstolen, efter att Ei överklagade mark- och miljödomstolen dom, att döma i medlemmarnas favör. (delägarna i samfälligheternas red anm.).
– Det man nu har kommit fram till är att det inte finns något hinder mot att koppla samman ett bostadshus med en elledning som syftar till att i huvudsak tillgodose fordons elbehov enligt undantaget 22b, säger Elias Carlsson.
Det var flera delägare från respektive samfällighetsförening som begärde ett så kallat ‘bindande besked om undantag från kravet på nätkoncession’ hos Energimarknadsinspektionen, ett undantag från den förordning som sätter stopp för den här typen av installationer. Myndighetens besked till båda samfälligheter var då att ledningarna inte omfattades av undantag, enligt IKN-förordningen, ett beslut som både föreningar ifrågasatte.
Öppnar upp för nytt tillvägagångssätt
Tidigare har man inte fått undantag för att koppla ihop två interna elnät, vilket domstolen nu menar att man får. Det öppnar upp möjligheterna för villaägare, radhusägare och småhusägare att installera elbilsladdare som är kopplade direkt till bostaden, samtidigt som laddpunkten kan installeras i garagelängan eller vid den gemensamma parkeringsplatsen.
Samtidigt betonar han att det kan finnas andra lagstiftningar att ta hänsyn till om man ska bygga elledningar, exempelvis elsäkerhetsföreskrifter.
– Det är viktigt att påpeka att de här domarna gäller tillstånd enligt ellagen, och att det kan finnas annan lagstiftning som ställer andra krav på det ledningsnät man avser att bygga.
Domstolen skriver att syftet med domen är att underlätta utbyggnaden av laddinfrastruktur och förenkla överföringen av el till elfordon – oavsett var laddstolpen står.
Samfälligheterna har även sökt Lantmäteriet för ett tydliggörande gällande hur domarna påverkar eventuell omprövning av anläggningsbeslutet, men myndigheten har meddelat att de inte har något svar i dagsläget.