fbpx
Annons

Slå ihop samfälligheter: Så mycket kostar det

Kan man slå ihop två eller flera samfällighetsföreningar? Svaret är ja. Två eller flera föreningar kan alltså slås samman till en förening. Kort och gott flyttar man in de samfälligheter man önskar avregistrera i den samfällighetsförening som man önskar ska leva vidare. 

Det finns flera anledningar till att slå ihop samfällighetsföreningar, en så kallad fusion av samfällighetsföreningar. Förutsättningarna kanske har förändrats över tid, och den ursprungliga orsaken till dubbla föreningar kanske inte längre är aktuell. Oavsett anledningen till att man vill slå ihop två samfälligheter, så måste man följa ungefär samma tillvägagångssätt.

Det behöver dock inte kosta skjortan, eftersom en fusion inte kräver någon förrättning hos Lantmäteriet. Fusionen påverkar alltså inte anläggningarna, utan innebär bara en sammanslagning av förvaltningen. I bästa fall landar slutnotan på 870 kronor, det vill säga avgiften för att justera stadgarna, vilket blir en konsekvens av en sammanslagning.

Vad innebär fusion av två eller flera föreningar?

En fusion innebär att två eller flera föreningar går samman. I en sådan process finns det alltid en övertagande förening och en eller flera överlåtande föreningar. Den övertagande föreningen fortsätter att vara registrerad i Samfällighetsföreningsregistret, medan de överlåtande föreningarna upphör att existera och avregistreras automatiskt. Medlemmarna i de överlåtande föreningarna blir helt enkelt medlemmar i den övertagande föreningen. I många fall är de redan medlemmar i den övertagande föreningen också, vilket underlättar processen än mer.

Vid fusion är det alltså bara den övertagande föreningen som ska betala avgiften på 870 kronor, vilken avser stadgeändring. För den överlåtande föreningen kan processen i bästa fall bli helt kostnadsfri.

Anmälan om fusion av föreningar

När man skickar in en anmälan om fusion till Lantmäteriet behöver styrelsen bifoga bestyrkta kopior av flera dokument. En “bestyrkt kopia” är en kopia som har blivit verifierad mot originaldokumentet. Personen som bestyrker kopian måste underteckna med sin signatur i original, medan övriga delar av dokumentet är kopierade. Det räcker med en skrivelse i stil med till exempel: ”Jag intygar att denna kopia överensstämmer med originalet,” följt av namnteckning.

Till anmälan om fusion skall följande framgå:

  • En undertecknad och ifylld anmälan avseende stadgeändring för den övertagande föreningen
  • En undertecknad och ifylld anmälan per förening avseende fusion för de överlåtande föreningarna
  • En bestyrkt kopia av fusionsavtalet
  • En bestyrkt kopia av stämmoprotokollet från den överlåtande föreningen där beslutet att godkänna fusionsavtalet finns med
  • En bestyrkt kopia av stämmoprotokollet från den övertagande föreningen där det framgår beslut om att anta nya stadgar.
  • En bestyrkt kopia av de nya stadgarna

Fusionsavtal mellan föreningarna

Ett fusionsavtal blir bindande först när det har blivit godkänt av föreningsstämman i den överlåtande föreningen, och nödvändiga ändringar i den övertagande föreningens stadgar har beslutats. Behöriga firmatecknare från respektive förening måste dessutom signera fusionsavtalet.

Det är styrelsen i den överlåtande föreningen som ansvarar för att anmäla fusionsavtalet till Lantmäteriet. Anmälan ska innehålla bestyrkta kopior av både fusionsavtalet och protokollet från föreningsstämman som visar att avtalet har blivit godkänt.

I avtalet kan föreningarna till exempel avtala om ekonomisk reglering, eventuella stadgeändringar, tillträde och giltighet.

Obligatoriska uppgifter som måste framgå i avtalet är föreningens namn och ett eventuellt organisationsnummer som måste överensstämma med de uppgifter som finns i registret.

Utöver detta ska också följande framgå:

  • Att medlemmar i den överlåtande föreningen blir medlemmar i den övertagande föreningen.
  • Att den överlåtande föreningen upphör.
  • Att den övertagande föreningen tar över den överlåtande föreningens alla tillgångar och skulder.
  • Avtalet ska vara undertecknat av behörig firmatecknare från respektive förening.

Uppdelning av uppgifter mellan föreningarna

Både den övertagande och de överlåtande föreningarna behöver skicka in uppgifter till Samfällighetsföreningsregistret (Lantmäteriet) vid en fusion.

Den övertagande föreningen skickar in anmälan om stadgeändring, stämmoprotokoll som visar beslutet om stadgeändring med ett eller två stämmobeslut beroende på vad som står föreningens nuvarande stadgar, och sist men inte minst de nya stadgarna.

De överlåtande föreningarna ska å andra sidan skicka in anmälan om fusion, stämmoprotokoll där det framgår att stämman har godkänt fusionsavtalet och sist men inte minst fusionsavtalet.

Fusionen är slutförd först när fusionsavtalet och de erforderliga ändringarna i stadgarna har blivit registrerade av Lantmäteriet.

Annons

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här