fbpx
Annons

EU-direktiv: Samfälligheter kan tvingas installera elbilsladdare

Från och med den första januari 2025 träder nya regler för tillgång till elbilsladdning vid parkeringar i kraft. Parkeringar med fler än 20 platser kan nu behöva installera minst en elbilsladdare – enligt lag. Lagkravet gör heller inga undantag för samfällighetsföreningar, menar Boverket.

Kravet, som härstammar från ett EU-direktiv, innebär att fastighetsägare, inklusive samfällighetsföreningar och bostadsrättsföreningar, ska ha minst en laddningspunkt installerad senast den första januari 2025.

– Kravet gäller för de som till exempel har ett uppvärmt parkeringsgarage eller parkeringar som används av boende, utan att för den saken skull ligga intill bostäderna. Dessa parkeringar omfattas av det retroaktiva kravet, säger Martin Lindholm, byggnadsingenjör på Boverket. 

Martin Lindholm, byggnadsingenjör på Boverket

Det retroaktiva kravet, som är en fortsättning på kravet för krav på elbilsladdare i samband med nyproduktion, gäller i stället befintliga byggnader och parkeringar. Kraven i Plan- och bygglagen på laddinfrastruktur gör heller inga undantag för samfällighetsföreningar. 

Rättsläget är också oklart i fråga om situationen då lagen ställer krav på laddinfrastruktur, men att detta inte ryms inom samfällighetens anläggningsbeslut, menar Martin Lindholm.  

– Beroende på hur anläggningsbeslutet är formulerat kan det möjligen innebära ett hinder mot att anordna laddningspunkter.

Samtidigt finns det stöd i rättspraxis för att kasta anläggningsbeslutet åt sidan om det krävs för att uppfylla en laglig skyldighet, menar Martin Lindholm. 

– Det skulle i så fall innebära att anläggningsbeslutet inte kan anses utgöra ett hinder för att uppfylla lagstiftningen. Det är även möjligt att ansöka om omprövning av ett befintligt anläggningsbeslut hos Lantmäteriet. En rekommendation är att kontakta byggnadsnämnden i kommunen för att få hjälp att reda ut om man omfattas av kravet eller inte.

Mycket kokas ner till bedömningen om vad som faktiskt är ett bostadshus, menar Martin. I Boverkets föreskrifter står det att bostadshus avser byggnader i vilka mer än halva bruttoarean är avsedd för bostäder. 

– En byggnad där det finns bostäder, men där mindre än halva bruttoarean är avsedd för bostäder, kan således omfattas av kraven, säger Martin Lindholm. 

Så vad gäller för samfällighetsföreningar vars anläggningsbeslut inte omfattar elbilsladdning?

– Tyvärr har vi i dagsläget inte mer information i den här frågan. Normalfallet är att alla berörda får invänta en tydligare praxis, vilket inte är helt ovanligt när nya lagkrav träder i kraft, säger Martin Lindholm. 

Christian Postolovski, specialist på fastighets- och miljörätt på Advokatfirman Glimstedt AB, menar att rättsläget är klart och tydligt. Samfälligheter behöver se över sina anläggningar och avgöra huruvida man behöver upprätta elbilsladdning. Samtidigt spår han en potentiell ökning av förrättningar för att föreningen ska efterleva lagkravet.

– Konsekvensen av lagstiftningen är att det aktualiserar frågan om främmande verksamhet, och i många fall kommer föreningarna att behöva ompröva anläggningsbeslutet, vilket innebär både tid och kostnad.

Christian Postolovski, specialist på fastighets- och miljörätt på Advokatfirman Glimstedt AB

Lantmäteriet, som behandlar omprövningar, skriver att för en samfällighet med 25 medlemmar uppskattas kostnaden landa runt 150.000 kronor. Det innebär att om kostnaden delas lika mellan fastigheterna behöver varje fastighetsägare betala 6.000 kronor.

Sedan tillkommer kostnaden för att installera laddboxar på föreningens parkering – en kostnad som kan variera avsevärt beroende på de specifika förutsättningarna för anläggningen.

– Det är inte säkert att du bara kan slänga upp en anläggning. Det kan bli fråga om ganska stora kostnader när man lägger ihop allt. Parkering som har klarat sig i 20 år ska helt plötsligt omprövas och då kan andra frågor aktualiseras, exempelvis att de enligt anläggningsbeslutet gällande andelstalen också bör ändras. Det kan bli ganska mycket arbete, och en lång process.

Efterlyser snabbare vägar framåt

Christian understryker att antalet elbilar bara kommer att öka framöver, och efterlyser därför ett snabbspår för att hantera omförrättningar.

– När det kommer ny teknik så behöver man ha ett snabbspår för omprövning av gemensamhetsanläggningar. Vi får på ett eller annat sätt förstå att det blir fler elbilar, och då måste det finnas ett snabbspår. Det ska inte krävas vad som kan bli en lång och dyr förrättning för att efterleva ett lagkrav för grönare energi. 

Annons

12 KOMMENTARER

  1. Det hade ju varit väldigt bra om artikeln hade innehållit en hänvisning/länk till de faktiska bestämmelserna, som jag tyvärr inte lyckats hitta trots en hel del sökande. Var finns de?

  2. Har tidigare läst att detta bara gäller kommersiella fastigheter. Ser inget om det i artikeln. Isåfall gäller det ju inte samfälligheter.

    • Hej Norrtorn,
      Kravet gör inte några undantag för exempelvis samfällighetsföreningar eller bostadsrättsföreningar. Inte heller företag slipper kravet.

      Mvh
      Redaktionen

  3. Dokumentet / kravet är utfärdat redan år 2019, vad är det som gör att det plötsligt anses krävas nya laddare från år 2025?

    • Hej Mikael,

      Det retroaktiva kravet klubbades igenom för ett par år sedan tillsammans med andra regler som redan är gällande. Det retroaktiva kravet har dock inte varit aktuellt förrän nu, och träder i kraft vid årsskiftet 2025. Dvs, det är inte förrän nu som det retroaktiva kravet faktiskt blir verklighet.

      / Redaktionen.

  4. Tolkar jag detta rätt om jag påstår att en samfällighetsförening av äldre datum som ”uppfyller” kraven enligt EU-direktivet, kan åläggas att installera laddinfrastruktur efter den 1 jan 2025?
    MEN samtidigt, efter den 1 jan 2025, inte har rätt att erhålla bidrag då åtgärden plötsligt har blivit ett lagkrav?
    Och kanske dessutom bli tvingad att bekosta en lantmäteriförrättning?
    Kan bli en väldigt dyr investering framöver.

  5. Vi har 105 parkeringsplatser i garage, där håller vi på att installera 105 laddboxar, klart inom några veckor. Men så har vi ca 50 platser på öppen mark (med parkeringstillstånd) samt 8 platser för besökare (avgift). Vad gäller på dessa ca 58 platser på öppen mark, behöver vi köpa in fler laddare utöver alla 105 som vi redan beställt?

  6. En viktig fråga för många samfälligheter är frågan om föreningen måste vara momsregistrerad eller inte. Kommer detta nya krav i princip tvinga alla samfälligheter att bli momsregistrerade eftersom det är svårt att tillhandahålla laddning till medlemmarna elen till de gemensamma garagen utgår från samfällighetens elabonnemang även om var garageanvändare betalar sin egen elförbrukning?

    • Vi håller på installera laddare i våra garage. Vi fick besked att vi måste momsredovisa eftersom samfälligheten ska lägga på 50 öre / kWh i vinst på såld el till medlemmarna. MEN, vi pga detta så kunde även dra av moms för hela vår installationen och fick därför tillbaka 20% ca 400.000 kr…. Så i vissa fall lönar det sig att momsredovisa.

  7. En annan tanke, om parkeringarna inte är tillgängliga för allmänheten, så borde inte kravet gälla.

    Exempel: vi har 20+ parkeringsplatser, men det är bara boende som får stå där. Kommer någon annan och parkerar där får de böter (så funkar det hos oss). Då spelar det ju ingen roll om vi har en massa laddstolpar, ingen utomstående kan parkera där ändå.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här