Connect with us

Hi, what are you looking for?

Sponsrat innehåll

Förläng livslängden på vägen med löpande vägunderhåll

Vägunderhåll

Förutsättningarna i Sverige är hårda – åtminstone när det kommer till vägar. Det handlar om allt från solens strålning, kyla, värme, vatten och tung trafik. Den trasiga asfalten är både kostsam och ser tråkig ut när det slarvas med vägunderhåll.

När vintern tackar för sig visar sig ofta vägproblem i form av sprickor och potthål i asfaltsytan. Något som kan leda till kostnader för föreningen. Det kan vara skador från snöplogen eller tjällossningen. Det är väder och vind tillsammans med tung trafik. Många mindre vägar är dessutom inte byggda för dagens tunga transporter.

Men istället för att åtgärda hela vägsträckan, vilket inte alltid är den mest kostnadseffektiva åtgärden, kan man istället försegla vägen. Något som är både effektivare och billigare. 

– Man tätar helt enkelt ytor där det krävs, vilket ger vägen en längre livslängd i väntan på ny beläggning. Det är ett bra underhåll till en billig peng. Det är både för akuta skador men också en ganska långsiktig lösning, säger Johan Magnusson, platschef på Terranor. 

Johan Magnusson, platschef på Terranor. 

Försegling av belagda vägar är ett väl tilltaget alternativ till att lägga om hela vägsträckan. Det är dessutom något man som förening kan göra löpande i ett par år. 

– Då kan man skjuta på de större kostnaderna. Rent konkret så fyller man i alla hål en gång per år, och ser till att det håller ytterligare ett år. Det är en vanlig lösning som man kommer ganska långt på. Men man måste göra det i tid, annars är det inte säkert det håller, säger Johan.

Dags att fylla de irriterande hålen i föreningens vägar? Kontakta Terranor nu för hjälp

Hur påverkar det vägen ur ett långsiktigt perspektiv om man inte åtgärdar det i tid?

Då kan stora asfaltsytor släppa och gå sönder, att man kommer ner i gruset. Då krävs det andra åtgärder, något som ofta blir betydligt dyrare. Därför är det viktigt att inte vänta för länge med underhållet. 

För att säkerställa att vägen ser okej ut efter vintern kan man utse en i styrelsen som ansvarar fö föreningens vägunderhåll. Ofta räcker det med att entreprenören kommer ut en gång per år och fyller i de nya potthålen och tittar över behovet av försegling, menar Johan. 

Eftersom försegling kan utföras både fläckvis och heltäckande behöver man inte alltid belägga hela vägen, vilket resulterar i ett betydligt billigare slutpris. Man gör det nödvändiga, helt enkelt. 

– Dessutom är försegling billigare än ny beläggning. Man kan förlänga livslängden med flera år om man sköter det löpande och gör det i rätt tid, säger Johan och fortsätter: 

– Det går dessutom ganska fort jämfört med andra jobb. Det är ofta några timmar upp till en dag. Så det blir väldigt kostnadseffektivt samtidigt som vi knappt stör trafiken. Vi behöver aldrig stänga av någon väg utan lastbilen kan flytta sig vid behov. 

Terranor

Terranor AB är en av de ledande aktörerna inom drift och underhåll av vägar för statliga, kommunala och privata kunder. Vi är etablerade över hela Sverige och vi är experter i drift och underhåll såväl som mark och anläggning. Våra kunder är främst Trafikverket , kommuner , fastighetsbolag , stora och små företag och privata vägföreningar.

Vill du veta mer om Terranor och vägunderhåll? Här kan du ladda ned företagsbroschyren!

Läs även:

Styrelsen

Skatteverket svarar på några vanliga frågor vi har mottagit från läsarna under den senaste tiden. Läs mer här.

Ekonomi

Många av landets samfällighetsföreningar måste både momsregistrera sig och reda ut hur mycket föreningen ska betala i moms.

Juridik

Snart är det dags för stämma i många samfällighetsföreningar. En av stämmans ofta mest betydelsefulla uppgifter är att fastställa vilka avgifter som skall tas...

Styrelsen

Styrelsearvoden, lånekostnader och avsättningar till underhållsfonden är kostnader som slår direkt mot medlemmarnas plånböcker till följd av att samfällighetsföreningen blir momspliktig.