Ett nytt lagförslag öppnar upp för installation av elbilsladdning i samfällighetsföreningar – utan att behöva ändra anläggningsbeslutet. Enligt betänkandet är elbilsladdning en naturlig del av en parkering eller ett garage, och behöver därför inte specificeras i anläggningsbeslutet.

Du behöver vara medlem för att läsa den här artikeln
För att läsa artikeln behöver du ett medlemskap hos oss. Är du redan medlem klicka här för att logga in.
- Alla i styrelsen får ett eget inlogg
- Alla i styrelsen får ett exemplar av tidningen
- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik på nätet
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1,745 kr
Välj och gå vidare- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1.495 kr
Välj och gå vidare– Elektrifieringen av transportsektorn är viktig för att skapa hållbar tillväxt och bidra till Sveriges högt ställda klimatpolitiska ambitioner. Utredningens förslag kommer nu att ligga till grund för fortsatt beredning inom Regeringskansliet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Den föreslagna lagändringen innebär att det inte längre krävs någon omprövning av anläggningsbeslutet för att installera elbilsladdare, förutsatt att föreningen har en befintlig gemensamhetsanläggning för parkering.
– Enligt utredningen talar mycket för att elfordon blivit så vanligt förekommande att installation av laddningsinfrastruktur numera kan anses ingå som en naturlig del i en parkeringsplats eller ett garage, skriver utredaren i betänkandet.
Kort sagt föreslår betänkandet att elbilsladdare helt undantas från paragrafen om ”främmande verksamhet” i lagen om förvaltning av samfälligheter (LFS), vilket i praktiken betyder att mer eller mindre alla samfällighetsföreningar med någon typ av parkering kan installera elbilsladdare – oavsett vad som står i anläggningsbeslutet.
Minoritetsskydd vid större investeringar
Om installationen resulterar i “merkostnader av betydelse” för föreningen, samtidigt som elbilsladdning inte omfattas av anläggningsbeslutet, behöver beslutet minst två tredjedelars majoritet på stämman.
– Den föreslagna regleringen innehåller att minoritetsskydd i vissa fall genom kravet på beslut av föreningsstämman med två tredjedelars majoritet om installationen av laddningsinfrastruktur inte är förutsatt i anläggningsbeslutet och den medför merkostnader av betydelse, står det i betänkandet.
Lagförslaget föreslås gälla för samtliga parkeringsplatser och garage, även för parkeringsplatser och garage i anslutning till lokaler.
– Ett klargörande att processen för att installera laddningsinfrastruktur i normalfallet inte ska kräva ny anläggningsförrättning innebär att det blir klart och tydligt vad som gäller, enklare och mindre kostsamt för en samfällighetsförening att installera laddningsinfrastruktur, skriver man i betänkandet.
Betänkandet föreslår att Lantmäteriet får i uppdrag att ta fram mer information om det praktiska tillämpandet, samt mer information om hur bland annat kostnadsfördelning bör se ut och hur andelstal kan påverkas av lagförslaget.
Samtidigt blir det en ny verksamhetsgren om man också skall kunna ta betalt för den ström som förbrukas. Vilket kräver ett nytt anläggningsbeslut. Enligt svar rån Lantmäteriet på en direkt fråga som vi ställt.
Vi har samma undring. Enligt Skatteverket ska man betala moms (om summan överstiger 120.000 / år), oavsett om det är extern part eller ej. Dock, enligt vår blivande leverantör, så får dom olika besked från skatteverket beroende på vem hos skatteverket du talar med…
Var krävs det ett nytt anläggningsbeslut kring detta? I vår samfällighet så sköter en extern part elförbrukningen som drar kostnaderna direkt från alla medlemmars kreditkort. De skickar sedan intäkterna till oss exklusive deras merkostnad.
En fråga till ovan artikel, vad gäller om befintlig parkering har en motorvärmare idag? Oftast finns de med i anläggningsbeslutet, vilket innebär att vi alltid ska ha en sådan tillgänglig för medlemmarna då den tidigare ansågs vara en naturlig del av parkeringen.
Intressant synpunkt om motorvärmare. I vår förening har alla p-platser motorvärmare förutom gästparkeringarna. Skall det bli dubbla uttag? Omdragning/komplettering av ledningar kostar också en slant.
goda nyheter!
Länkar till källan också för den som vill förkovra sig ytterligare 😉
https://regeringen.se/contentassets/7a58b3673ff1437ba304cc0f1e8f5f85/mot-en-effektiv-elektrifiering-av-transportsystemet-sou-202497.pdf
Tror regeringen vet ganska lite om samfälligheter och hur de fungerar. Många tror att det är som bostadsrättsföreningar.
Varför vältra över kostnaden för elbilsladdning på samfälligheterna? Byg ut de publika laddplatserna istället!
Vad innebär merkostnad av betydelse som det står i lagförslaget? I vår samfällighet bedömer vi att vi kan installera förstärkt el utan att behöva höja samfällighetsavgiften. Det kommer bli en kostnad, men bedöms den som en merkostnad? Vår tanke är att installera laddboxar till de som önskar. Dock måste samfälligheten köpa in laddboxarna för att vi ska tillgodogöra oss bidraget från Naturvårdsverket. Därefter är vår tanke att varje medlem får betala motsvarande summa som en dipositionsavgift som man får tillbaka då man flyttar eller inte längre har behov av laddning. Hur tänker ni om det?
Äntligen söker man klimatanpassa lagarna och förenkla det som måste utföras. EU kräver regler som underlättar för samfälligheter att frigöra sig från fossila energikällor. Man borde därför ha tagit med även solpaneler i lagförslaget, att även de är befriade från nytt anläggningsbeslut. Bägge söker frigöra oss från fossila bränslen. Solpaneler är dessutom lönsamma och ger en 10% i ränta på investerat kapital. Egentligen skulle det räcka med HD prejudikatet från 1989 som säger att teknisk utveckling av befintlig anläggning inte behöver nytt anläggningsbeslut. Juristerna är fega och vågar inte tolka prejudikat.