Nytt lagförslag: Fritt fram för elbilsladdning i samfälligheter

Ett nytt lagförslag öppnar upp för installation av elbilsladdning i samfällighetsföreningar – utan att behöva ändra anläggningsbeslutet. Enligt betänkandet är elbilsladdning en naturlig del av en parkering eller ett garage, och behöver därför inte specificeras i anläggningsbeslutet.

Du behöver vara medlem för att läsa den här artikeln

För att läsa artikeln behöver du ett medlemskap hos oss. Är du redan medlem klicka här för att logga in.

Hela styrelsen
  • Alla i styrelsen får ett eget inlogg
  • Alla i styrelsen får ett exemplar av tidningen
  • Full tillgång till all vår rådgivande journalistik på nätet
  • 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
  • E-tidning
  • Nyhetsbrevet
  • Fördjupningsbrevet
  • Rådgivning
  • Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
  • Utbildningsportalen

1,745 kr

Välj och gå vidare
För ledamoten
  • Full tillgång till all vår rådgivande journalistik
  • 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
  • E-tidning
  • Nyhetsbrevet
  • Fördjupningsbrevet
  • Rådgivning
  • Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
  • Utbildningsportalen

1.495 kr

Välj och gå vidare
Annons

9 KOMMENTARER

  1. Samtidigt blir det en ny verksamhetsgren om man också skall kunna ta betalt för den ström som förbrukas. Vilket kräver ett nytt anläggningsbeslut. Enligt svar rån Lantmäteriet på en direkt fråga som vi ställt.

    • Vi har samma undring. Enligt Skatteverket ska man betala moms (om summan överstiger 120.000 / år), oavsett om det är extern part eller ej. Dock, enligt vår blivande leverantör, så får dom olika besked från skatteverket beroende på vem hos skatteverket du talar med…

  2. Var krävs det ett nytt anläggningsbeslut kring detta? I vår samfällighet så sköter en extern part elförbrukningen som drar kostnaderna direkt från alla medlemmars kreditkort. De skickar sedan intäkterna till oss exklusive deras merkostnad.

    En fråga till ovan artikel, vad gäller om befintlig parkering har en motorvärmare idag? Oftast finns de med i anläggningsbeslutet, vilket innebär att vi alltid ska ha en sådan tillgänglig för medlemmarna då den tidigare ansågs vara en naturlig del av parkeringen.

    • Intressant synpunkt om motorvärmare. I vår förening har alla p-platser motorvärmare förutom gästparkeringarna. Skall det bli dubbla uttag? Omdragning/komplettering av ledningar kostar också en slant.

  3. Tror regeringen vet ganska lite om samfälligheter och hur de fungerar. Många tror att det är som bostadsrättsföreningar.

  4. Varför vältra över kostnaden för elbilsladdning på samfälligheterna? Byg ut de publika laddplatserna istället!

  5. Vad innebär merkostnad av betydelse som det står i lagförslaget? I vår samfällighet bedömer vi att vi kan installera förstärkt el utan att behöva höja samfällighetsavgiften. Det kommer bli en kostnad, men bedöms den som en merkostnad? Vår tanke är att installera laddboxar till de som önskar. Dock måste samfälligheten köpa in laddboxarna för att vi ska tillgodogöra oss bidraget från Naturvårdsverket. Därefter är vår tanke att varje medlem får betala motsvarande summa som en dipositionsavgift som man får tillbaka då man flyttar eller inte längre har behov av laddning. Hur tänker ni om det?

  6. Äntligen söker man klimatanpassa lagarna och förenkla det som måste utföras. EU kräver regler som underlättar för samfälligheter att frigöra sig från fossila energikällor. Man borde därför ha tagit med även solpaneler i lagförslaget, att även de är befriade från nytt anläggningsbeslut. Bägge söker frigöra oss från fossila bränslen. Solpaneler är dessutom lönsamma och ger en 10% i ränta på investerat kapital. Egentligen skulle det räcka med HD prejudikatet från 1989 som säger att teknisk utveckling av befintlig anläggning inte behöver nytt anläggningsbeslut. Juristerna är fega och vågar inte tolka prejudikat.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Läs också