måndag 10 november

Utvecklar tjänsten efter kundens behov: “Tydligt vad de vill ha”

Manuella rutiner och gamla arbetssätt präglar fortfarande vardagen i många samfälligheter. Medlemslistor uppdateras inte löpande – och handskrivna fakturor delas ut i brevlådor.

Resultatet blir svårt att överblicka och innebär krångligt administrativt arbete – arbete som ofta är personberoende och svårt att lämna över till en ny styrelse. Det är av dessa anledningar som behovet av moderna lösningar tydligt har ökat under de senaste åren och inte sällan hamnar frågan på agendan i samband med en generationsväxling i styrelsen. 

Ett företag som tagit fasta på behovet är Vägfas. Verktyget underlättar sedan 20 år det administrativa arbetet för styrelser och används idag i cirka 1 450 samfälligheter över hela Sverige. Bolagets ambition är att ge styrelsen ett verktyg som är stabilt, lättanvänt och ska underlätta överlämningar, vilket skapar en helt annan kontinuitet i styrelsearbetet över tid.

Vill du testa Vägfas? Klicka här och prova på redan idag.

Lansering av BankID

Historiskt har efterfrågan på BankID som inloggningsmetod varit begränsad, vilket också speglar den verklighet som råder i många samfälligheter, nämligen att digitaliseringen i samhället inte har anammats av styrelser i någon högre grad.

– I vår senaste kundundersökning såg vi dock en ökning av efterfrågan från våra kunder. Därför känns det väldigt positivt att vi nu kan meddela att BankID kommer att implementeras, säger Frida Öhman, marknadskommunikatör på Vägfas.

I början av året lanserades en ny bokföringsfunktion som gjort det enklare för föreningar att samla sin ekonomi och administration på ett och samma ställe. Nu närmar sig alltså nästa steg i utvecklingen – inloggning med BankID. I den första versionen omfattas endast inloggningen för alla fastighetsägare, där de enkelt kan komma in på sin personliga ägarsida för att till exempel uppdatera sina kontaktuppgifter, se sina fakturor och sin fastighetsinformation.

I nästa steg kommer även styrelsens administratörer att kunna logga in med BankID.

Medlem i Samfälligheterna? Hämta din rabattkod som ger dig 50% på startavgiften genom att klicka här

Kunden i fokus

För Vägfas har det alltid varit viktigt att erbjuda ett system som växer med användarna. Genom att kontinuerligt lyssna på användarnas behov fortsätter systemet hela tiden att utvecklas i en riktning som speglar verkligheten ute hos samfälligheterna.

– För oss handlar utveckling inte om att jaga trender, utan om att skapa verklig nytta för föreningarna. Vårt mål är alltid att förenkla styrelsens arbete och samtidigt öka tryggheten. BankID är i dag en självklarhet i många system, och nu även i Vägfas, säger Frida.

Nästa steg: E-signering, Kivra och sms-utskick

Utvecklingen av Vägfas sker stegvis, i högt men kontrollerat tempo. Efter lanseringen av BankID väntar ytterligare några funktioner som varit mycket efterfrågade.

– Utöver BankID har e-signering av dokument, utskick via Kivra och möjligheten att nå ut till medlemmarna via sms varit efterfrågat bland våra kunder. Efter BankID går vi därför direkt vidare med utveckling och implementering av dessa funktioner, säger Frida.

Hur fungerar det?

  • Månadsuppdateringar: Har du abonnemang på medlemsdata hämtar Vägfas månadsvis uppdateringar från Lantmäteriets Fastighetsregister.
  • Effektiv administration: Den uppdaterade informationen används för kallelser, fakturor och debiteringslängd inför föreningsstämman.
  • Fakturering: Systemet räknar automatiskt ut belopp per fastighet utifrån registrerade andelstal.
  • Manuell komplettering: Du kan lägga till fastigheter som saknas i Lantmäteriets register så att de också får uppdateringar, t.ex. vid ägarbyten.

Skapa ett gratis testkonto och upptäck vilken information som hämtas direkt från Lantmäteriet. Inklusive en kostnadsfri demo för hela styrelsen.

Prova gratis

Vägfas

Sponsrat innehåll

Artikeln är producerad av Samfälligheterna i samarbete med annonsör, och är inte en redaktionell artikel.