Cirka 45 samfälligheter i Arjeplogsområdet stod i höstas plötsligt utan plogning när Svevia drog sig ur uppdraget.
Men nu har alla samfällighetsföreningar lyckats säkra tillfällig plogning, även om det på många håll innebär provisoriska och ofta dyrare lösningar. Något Piteå Tidningen var först med att rapportera om.
Du behöver vara medlem för att läsa den här artikeln
För att läsa artikeln behöver du ett medlemskap hos oss. Är du redan medlem klicka här för att logga in.
- Alla i styrelsen får ett eget inlogg
- Alla i styrelsen får ett exemplar av tidningen
- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik på nätet
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1,745 kr
Välj och gå vidare- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1.495 kr
Välj och gå vidare– Däremot är det på sina håll kortsiktiga lösningar, det kan exempelvis vara att en granne eller firma plogar med traktor istället för en plogbil på en längre vägsträcka. Det blir ofta dyrare än tidigare och även om man klarar det den här vintern så är det inte en optimal lösning och innebär press och stress, säger Kommunstyrelsens ordförande Isak Utsi (S), till Piteå-Tidningen.
För en av samfällighetsföreningarna, som ansvarar för cirka 3 mil väg, blev lösningen att Skellefteälvens vattenregleringsförening och Skellefteå Kraft gick in med finansiering, eftersom vägen leder till en viktig kraftstation.
– Deras insats innebär att vi kunde ta en dyrare och tryggare offert så det är lugnt just nu för oss. Vi betalar samma som vi betalade åt Svevia och då står de andra för merkostnaden, säger Geir Westerlund, Vuonatjvikens stugby, till Piteå Tidningen.
Isak Utsi kommer att träffa delar av trafikutskottet i närtid för att fortsätta diskutera och belysa frågan.
– Drömscenariot är att vi kan jobba som tidigare där vi kan hitta en lösning för plogning av statliga och enskilda vägar, det vore det bästa utifrån ett samhällsperspektiv. Det kan också handla om att Trafikverket samordnar upphandlingarna på ett bättre sätt i framtiden eller att man ger Trafikverket eller Svevia ett tydligt samhällsuppdrag. Vi kämpar på, det är en viktig fråga. Man ska kunna bo i hela landet, säger han.