söndag 9 november

Så förbereder sig styrelsen för elbilsladdning – innan lagen träder i kraft

Elbilen har blivit vardag i svenska hushåll. Samtidigt står många samfällighetsföreningar fortfarande inför utmaningen med laddplatser och laddinfrastruktur – en fråga som snart kan bli enklare att hantera. Ett nytt lagförslag som ligger på bordet gör det möjligt för samfälligheter att installera laddare utan att behöva ändra anläggningsbeslutet. 

Även om lagförslaget ännu inte är klubbat finns mycket att vinna på att börja förbereda sig redan nu. Styrelsen kan till exempel börja fila på ansökan om bidrag för laddning, ta beslut kring antalet laddplatser och redan nu förbereda ett stämmobeslut. 

– Det kan vara bra att styrelsen i ett tidigt skede kontaktar ett bolag som arbetar med elbilsladdning. Även om man bara har en idé är det klokt att ta rådgivning tidigt, för att förstå vad man behöver lösa både internt i föreningen och rent tekniskt, säger Totte Bergdahl, Laddexpert på laddlösningar för samfälligheter hos Laddatillsammans.

Förbered er inför ny lag

Lagförslaget innebär att samfällighetsföreningar med parkeringsplatser i anläggningsbeslutet kommer kunna fatta beslut om laddinfrastruktur – utan att ändra anläggningsbeslutet. 

Styrelsen kan till exempel redan nu kalla till en extrastämma, och låta medlemmarna besluta om att installera laddare när lagen väl träder i kraft, menar Totte. 

– Då slipper man hamna sist i kön när trycket på leverantörer blir som störst. 

Hur kan ett sådant stämmobeslut se ut?

– Ett sätt är att ta beslut om att föreningen ska gå vidare med installation av elbilsladdning om lagförslaget träder i kraft, förutsatt att kostnaden inte överstiger en viss nivå och utförs inom ett visst datum. Då är allt på plats för att starta arbetet direkt när lagen väl klubbas igenom, säger Totte. 

Gör en behovsanalys

Ett bra första steg är att undersöka intresset bland medlemmarna. Genom en enkel enkät får styrelsen en fingervisning om hur många som redan har elbil, och hur många som planerar att skaffa en inom tre till fem år. 

– En undersökning ger en tydlig bild av behoven i dag, och hur de kan förändras på sikt, säger Totte.

Om intresset är lågt kan det ändå vara klokt att förbereda infrastrukturen. Då blir investeringen mindre nu, men gör det möjligt att bygga vidare när fler skaffar elbil. 

Är intresset däremot större kan det vara läge att satsa på en mer omfattande installation direkt – vilket också ökar storleken på det statliga bidraget.

Tekniska förberedelser

Utöver föreningsbesluten finns viktiga tekniska frågor att ta tag i. Kapaciteten i elanläggningen är central: hur mycket klarar dagens anslutning, och går det att säkra upp? 

Styrelsen behöver också bestämma vilken typ av laddning som ska erbjudas – övernattenladdning, eller snabbladdning med hög effekt. 

– En del tar in onödigt stora nyanslutningar från kraftbolagen, vilket kan bli väldigt dyrt. I många fall hade man klarat sig med betydligt mindre kapacitet – och dessutom fått bidrag för kostnaden om man samordnat det med installationen, säger Totte Bergdahl. 

Ta hjälp i tid

Att installera elbilsladdning är en stor fråga för stämman, men med rätt förberedelser kan styrelsen göra processen både smidigare och billigare. För styrelser som vill komma igång är rådet tydligt: Sök rätt stöd tidigt.

– Det viktigaste är att börja förbereda sig nu. Då kan man fatta beslut i lugn och ro och vara redo när lagförslaget väl blir verklighet, säger Totte.

LaddaTillsammans arbetar dagligen med just de här frågorna – och kan stötta styrelsen från idé till färdig installation.

LaddaTillsammans

På LaddaTillsammans är vi dedikerade till att stödja samfälligheter i övergången till en mer hållbar och eldriven framtid. Att installera laddning är ett betydande steg i rätt riktning.

Kontakta oss om ni behöver hjälp med att utreda, installera eller drifta föreningens elbilsanläggning.


Kontaktuppgifter

Totte Bergdahl
Laddexpert samfälligheter
totte.bergdahl@laddatillsammans.se
073-086 80 27

Läs mer

Sponsrat innehåll

Artikeln är producerad av Samfälligheterna i samarbete med annonsör, och är inte en redaktionell artikel.