spot_img
Annonsspot_img

Nytt år – men med samma utmaningar

Vi lämnar ett ovanligt turbulent år för samfällighetsföreningar och styrelsemedlemmar bakom oss. Nya momsregler för samfällighetsföreningar har präglat 2023 tillsammans med problem som uppstått i spåren av stormen Hans. Utöver det har omvärlden och en tuffare ekonomi påverkat hela samhället – något som också smittar av sig på styrelsens förutsättningar. 

Trots att 2023 bjöd på mer storm än vanligt är det ‘the usual suspects’ som troligtvis kommer att prägla 2024. När föreningens medlemmar, och föreningen, brottas med en tuffare ekonomi, skakigare omvärld och högre levnadskostnader riktas fokuset bort från samfällighetsföreningen.

Rekryteringen av nya styrelsemedlemmar kommer antagligen bli ännu svårare, även fast det för många redan är den största utmaningen. Samtidigt kommer Skatteverkets ställningstagande i momsfrågan att sätta ännu mer press på kassörer och ekonomiskt ansvariga i styrelsen. Antalet föreningar som flyttar ut den ekonomiska förvaltningen på externa byråer kommer troligtvis öka – likaså kostnaderna för samfälligheten. 

Men är det verkligen fel? 

När engagemanget trynar måste ju trots allt styrelsen hitta en lösning som fungerar för både förenings medlemmar och styrelse. När föreningens rutinerade kassör avgår på grund av att denne inte vill vara ansvarig för rapportering till Skatteverket måste någon ta över. Frågan är om personen finns i föreningen eller inte.

Dessutom kan Skatteverkets beslut påverka Bokföringsnämnden att förändra sin syn på samfälligheten och dess bokföringsskyldighet, åtminstone i teorin. Skatteverkets syn på samfälligheter är numera att de bedriver en ekonomisk verksamhet i form av förvaltning, frågan är vad det gör med BFN befintliga tolkning och regler för samfälligheter när det kommer till bokföring och bokslut? 

Allt det här är givetvis spekulation – BFN kanske inte förändrar något alls – men det finns numera en tydlig diskrepans mellan myndigheternas synsätt på föreningsformen. 

Räkna med motstånd 

När valberedningen väl ger sig ut på årets ‘knacka dörr’-sejour kan många räkna med fler nejsägare än tidigare. Och det är något styrelsen måste hantera. Att hitta engagerade och framtida styrelsemedlemmar är en konstant utmaning för många samfällighetsföreningar, och striktare regler tillsammans med potentiella förändringar i det centrala styrelsearbetet gör att det kan bli ännu svårare.

Men att händelser får oväntade följder har vi sett tidigare. Bostadsmarknaden under pandemin är ett bra exempel på det. De flesta ’experter’ och siare spådde branta prisnedgångar – men verkligheten blev den totala motsatsen.

Vi får helt enkelt hoppas att jag har helt fel i min spaning om framtida engagemang, och att förändringarna istället blir en trigger för ett högre engagemang i landets samfällighetsföreningar.

Detta är en kommenterande text/krönika. Skribenten svarar och står för eventuell analys och ställningstagande i texten.

2 KOMMENTARER

  1. Väl valda ord. Sitter som ordförande i en liten samfällighet (5 medlemmar) svårt att engagera medlemmar/styrelse
    Mvh Gun Moberg

    • Spelar inte så stor roll hur många delägare det är det är i samfälligheten, det är alltid lika svårt att rekrytera så långe styrelsen gör ett bra jobb. Har varit ordf och sekr i två Brf:er med 50 till 220 och nu en samfällighet m 321 andelar där 10-12 (inkl styrelsen på 3 pers) kommer till stämma 🙂

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här