Du behöver vara medlem för att läsa den här artikeln
För att läsa artikeln behöver du ett medlemskap hos oss. Är du redan medlem klicka här för att logga in.
- Full tillgång till all vår rådgivande journalistik
- 6 nummer av tidningen Samfälligheterna
- E-tidning
- Nyhetsbrevet
- Fördjupningsbrevet
- Rådgivning
- Rabatterat biljettpris till Samfällighetsdagen
- Utbildningsportalen
1,495 kr
Välj och gå vidareOm föreningen använder pengarna i underhållsfonden för att finansiera en renovering kommer föreningen troligtvis att få tillbaka pengar på momsen. Vid stora renoveringar kan det handla om hundratusentals kronor. Pengar som landar direkt i föreningens ficka. Så länge uttaxeringarna för pengarna i kassan gjordes innan februari 2022.
De föreningar som har pengar i kassan kan alltså spara en betydande summa pengar, tack vare att man har byggt upp en underhållsfond över tid. Genom att finansiera renoveringen med pengar som härstammar från före februari 2022, behöver föreningen inte redovisa pengarna i någon momsdeklaration. Eftersom man fortfarande kan dra av moms på renoveringen får föreningen tillbaka 25 procent av kostnaden.
Skatteverket är dock fortfarande tydliga med att det gäller pengar som har uttaxerats före februari 2022.
– Laborerar man med tillfället man momsregisterar sig för att det ska gynna föreningen så kan Skatteverket gå tillbaka i tiden och undersöka om föreningen även bör betala bakåt i tiden, säger Pia Kjell på Skatteverket.
Föreningen får då fortfarande sitt avdrag, men undersökningen kan resultera i att man även måste redovisa moms för tiden då man genomförde uttaxeringen, förutsatt att det var efter februari 2022. Då blir det istället ett nollsummespel.
– Men om det handlar om uttaxeringar som gjordes innan Skatteverket ändrade sin syn på moms när samfälligheter inte ens kunde momsregistrera sig, kan jag inte se att vi skulle gå tillbaka i tiden och ifrågasätta det, säger Pia Kjell.
Med andra ord får samfälligheten dra av moms på investeringar finansierade med pengar ur underhållskassan. Det betyder att renoveringen blir 25 procent billigare – utan att föreningen behöver oroa sig över att Skatteverket har några synpunkter.
– Är det uttaxeringar som härstammar från innan vi ändra synsätt så har Skatteverket inte några invändningar. Om det däremot är efter vi meddelande att vi ändrat vår syn kring moms för samfällighetsföreningar så kommer vi att vilja titta på den ingående momsen.
Vad händer om hälften av pengarna föreningen använder uttaxerades innan februari 2022, och hälften av pengarna efter ställningstagandet?
– Det kan inte jag svara på, utan det blir en granskningfråga. Då får man göra en enskild bedömning i varje fall. Handläggaren kommer att försöka hantera det på ett så rättvist sätt som möjligt.
Är det helt klart och beslutat att en vägsamfällighet skall moms registreras. I vårt fall är vi en vägsamfällighet på landet och har ca 3 km grusvägar för 66 tomtägare. Idag betalar alla tomtägare en vägavgift till utgifter för vår egen vägunderhållning traktor, väggrus, hyvling, saltning mm. ¨
Fråga: Är det nu lag på att vi ska momsregistera alla inkomna vägavgifter?
Hej Pyret. Det beror helt på hur mycket ni uttaxerar per år. Just nu ligger gränsen på 80.000 kr, så om ni uttaxerar över det måste ni momsregistrera er.
Nja, 99.999 kr blir det ju i praktiken //JP
Sitter med budgetarbetet och önskar bekräftelse på hur jag ska hantera momsen på de belopp som ska avsättas till underhållsfonden, dvs underhållskassan. Vi har ett beslutat minimibelopp i våra stadgar om avsättning som vi debiterar ut i debiteringslängden – ska minimibeloppet exempel 10.000:- beläggas med 25 % moms dvs 2.500:- så att utdebiteringen blir 12.500:-? Eller kan jag räkna av moms från 10.000:- men då blir ju avsättningen bara 8.000:- ELLER ska jag INTE lägga på moms alls på fonderingsbeloppen ??
Vad är rätt enligt nuvarande momsregler ?
// Ingrid
Hej Ingrid
Det finns nog inget entydigt svar på denna fråga men praktiskt får vi inse att innan Skatteverkets ställningstagande så måste hela föreningens ekonomi ha betraktats som ”ink moms”. Dvs delägarna betalar in till föreningen för samordnat inköp av snöröjning mm. Föreningen och delägarna var i praktiken samma sak. Men nu menar Skatteverket att föreningen är ”ett företag” som köper tjänster och säljer dessa vidare till de som är delägare i ga:n. Jag menar att har ni i stadgarna att ni ska avsätta 10 000 kr så är det ink moms, dvs 8+2. Avsättningen till underhållsfonden handlar ju om att ni ska spara på lång sikt för att sedan ha pengar till att göra en större investering. Hur du än gör så behöver ni få in pengar. Det ni tar in till fonden måste inkludera moms om ni nu är momsregistrerade och ni måste sedan betala in momsen till SKV.
Kort och gott kan vi konstatera att lagstiftaren och skatteverket inte tänkt på samma sätt.