Styrelsearbete handlar i mångt och mycket om ideell kraft – där en stor portion fritid ägnas åt sysslor för föreningens räkning. Dessutom till en låg ersättning, och inte sällan genom gamla och tidskrävande arbetsmetoder. Därför är det viktigt med rätt verktyg.
När man som styrelse ska ta klivet ut i den digitala djungeln, för att förenkla styrelsearbetet, ställs man ofta inför ett stort utbud av lösningar. Speciellt när det kommer till bokföring. Det är svårt att överblicka vilket program som är mest prisvärt, vilket som ger mest nytta och vilket som kan minska arbetsbördan allra mest. Eller ska man anlita en extern konsult?
Vill du göra över 1200 föreningar som använder Vägfas sällskap? Klicka här och prova kostnadsfritt!
– Vi på Vägfas landade i att vi behöver styra funktionerna i bokföringen själva, och inte vara beroende av en extern lösning. Bokföringen måste vara anpassad för samfällighetsföreningen, säger Thomas Åhlund, säljansvarig på Vägfas, som berättar att Vägfas kommer att lansera bokföring i januari 2025.
Bokföringen kommer att vara en integrerad del i samma verktyg som föreningen har i Vägfas idag, med alla andra uppgifter tillgängliga såsom medlemsfastigheter, ägare och andelstal, och där man redan nu kan skapa och skicka fakturor, påminnelser samt registrera inbetalningar från medlemmarna.
– När vi tog beslut att utveckla en helt egen bokföring i Vägfas var det en del som höjde på ögonbrynen, och någon som till och med ifrågasatte valet. Även vi själva satt länge och övervägde för- och nackdelar med att bygga egen bokföring kontra en integration mot något av de etablerade bokföringsprogrammen.
Anpassat för samfällighetsföreningar
“Jag kanske använder 10 procent av programmets funktionalitet, och vår samfällighet handlar ju inte direkt om att redovisa Volvo-koncernen”, som en kund sa om ett av de stora bokföringsprogrammen, berättar Thomas Åhlund.
– Därför bygger vi nu en grundläggande bokföring med de mest nödvändiga basfunktionerna som ska underlätta ekonomiarbetet för administratörer i samfälligheter.
Stora leverantörer utvärderar ständigt sina produktportföljer utifrån lönsamhet och marknadspotential, förklarar Thomas. Därför är det förenat med risk att göra sig helt beroende av deras lösningar.
– Om en leverantör helt plötsligt skulle lägga ner den bokföringsprodukt som vi byggt en koppling till, så skulle det påverka våra kunder och skapa onödigt merarbete för oss på Vägfas, säger Thomas och fortsätter:
– Dessutom skulle vi inte ha kontroll på den stora leverantörens prissättning över tid. Därför är det strategiskt viktigt att vi själva har rådighet över de funktioner vi implementerar för våra kunder så långt det är möjligt såväl utifrån funktionella krav som för att säkerställa vår prisvärdhet långsiktigt.
Bokföringen kommer att vara mer avskalad än de stora programmen, allt för att kunna erbjuda samma enkelhet som dagens kunder uppskattar med Vägfas i övrigt. Vägfas enkla bokföring kommer dessutom att vara tillgänglig för alla Vägfas kunder – helt utan extra kostnad.
Vill du veta mer om Vägfas? Hör av dig!
Thomas Åhlund, Säljansvarig.
E-post: thomas.ahlund@vagfas.se
Telefon: 08-502 761 03