När anläggningen väl är på plats är det naturligt att styrelsen andas ut. Äntligen är vi klara, och kan tillgodose medlemmarnas behov av elbilsladdning. Men precis som vilken anläggning som helst, behöver även föreningens laddinfrastruktur både administreras, förvaltas och underhållas.
När vi pratar om drift av föreningens laddinfrastruktur, så pratar vi om löpande arbete som krävs för att anläggningen ska fungera och uppfylla sitt syfte. Vanligtvis brukar det handla om att säkerställa tillgång till el, tilldela medlemmarna behörigheter att ladda, sköta om och övervaka ett digitalt laddsystem, sköta om administration kring betalningar och att hantera felanmälningar. Det brukar även bli en hel del kommunikation med medlemmarna som ställer frågor och behöver hjälp med laddningen.
Genom löpande underhåll säkerställer styrelsen också att utrustningen fungerar som den ska, och förhindrar slitage. Men vad mer exakt är det som behöver göras?
Visuell inspektion av laddboxar (minst 1–2 gånger per år): Kontrollera kablage, skyddskåpor, slitage. Ser någon kabel sliten ut kan det vara ett tecken på att den bör bytas ut. Har man tagit emot flera felanmälningar på en och samma box, kan det vara ett tecken på att just denna behöver bytas ut. Om laddboxarna eller laddstolparna är placerade utomhus, bör man vara vaksam då snö, kyla och sol kan slita mer på anläggningen.
Funktionskontroll: Säkerställ att alla laddboxar levererar rätt effekt. Detta kan man ofta göra genom att köra tester och övervaka i det digitala laddsystemet. Om anläggningen har en lastbalanserare, är det viktigt att kolla så funktionen fungerar för att undvika effektoppar och dyra elräkningar.
Programvaruuppdateringar: Säkerställ att mjukvaran hålls uppdaterad. Du kanske har upplevt att telefonen eller datorn plötsligt blivit långsammare när du undviker att göra en programuppdatering. Samma princip gäller här, se till att mjukvaran är uppdaterad.
Elsäkerhetskontroller: Detta ska utföras av en behörig elektriker med jämna mellanrum (vanligen vart 3:e till 5:e år beroende på anläggning). Ta kontakt med din leverantör för att be om deras rekommendationer.
Ska styrelsen göra allt?
Det är helt naturligt att en helt ny anläggning kommer innebära mer att göra. Men det behöver inte betyda att styrelsen ska sköta alla arbetsuppgifter som tillkommer med den nya anläggningen. Många leverantörer har supportavtal där styrelsen kan välja att leja ut driften och/eller underhållet till leverantören, i många fall även ren support i form av kommunikation med föreningens medlemmar.
Tips till styrelsen:
- Utse en i styrelsen som är “laddansvarig” som kan sköta dialogen med och mellan leverantör, förening, och medlemmar.
- Ta reda på vad er leverantör kan erbjuda för stöd kring driften och underhållet av anläggningen och hur det kan fungera för er
- Gör en uppskattning på hur mycket ni som styrelse klarar av att utföra, helt enkelt om ni har tid för att sköta om anläggningen själva eller om ni behöver stöd.
- Löpande underhåll sparar oftast pengar. Genom att ta hand om anläggningen med löpande underhållsåtgärder håller ni den i trim och kan förlänga den tekniska livslängden.