fbpx

Ta kontroll över VA-anläggningen med rätt verktyg

För många samfällighetsföreningar är VA-systemet en självklarhet man sällan tänker på. Det som inte syns är sällan något man oroar sig över – förrän något går snett.  Problem med VA-systemet kan ofta innebära stora kostnader och mycket huvudvärk. Genom att fokusera på rätt faktorer i upphandlingen undviker man fallgroparna, säger Anita Lundberg på Cleanpipe. 

Hon lyfter fram några faktorer som är viktiga i samband med upphandling av VA-entreprenörer. De bör kunna erbjuda garantier, produktinformation och visa på att de använder sig av ABT 04 eller ABT 06. Utöver det bör föreningen alltid kolla upp kollektivavtal och referenskunder för att vara säkra på att entreprenören är seriös. 

– Det ska vara referenser som är oberoende. Tyvärr är många företag dåliga på att jobba proaktivt med kunder, utan kör bara på. 

Löpande underhåll sparar både tid och pengar

Anita lyfter fram löpande underhåll som en kritisk aspekt av VA-systemet, exempelvis högtrycksspolning av rör. Regelbundet underhåll av VA-system är avgörande för att undvika akuta och kostsamma problem, menar hon.

– Underhållsspolning gör en enorm skillnad på livslängden. Det går att fånga upp avvikelser och man får en bra överblick över sina ledningar och hur långt fram en eventuell större renovering ligger. 

För samfällighetsföreningar, där många fastigheter är beroende av samma VA-system, kan effekten av ett lokalt problem någonstans i VA-ledningen bli kännbar för flera medlemmar. Därför betonar Anita vikten av att ha en samarbetspartner som kan agera snabbt vid behov. 

– Vi har öppet dygnet runt, varje dag på året. Det spelar ingen roll om problemet uppstår på nyår, utan vi har personal som jobbar även då. 

Cleanpipe har i många år specialiserat sig på att leverera hög kvalitet inom underhåll och service av VA-system. Företaget erbjuder ett brett spektrum av tjänster som hjälper kunder att lösa sina problem, från akutservice till förebyggande underhåll. 

– Vi gör allt från att åtgärda stopp i avlopp till att kunna erbjuda marknadens mest kompletta utrustning för undersökningar av befintliga VA-ledningar. Vårt IT-verktyg hjälper dig att skapa en färgkodning som visar var det finns fel. Det skapar ett väldigt bra underlag när det kommer till upphandling av leverantörer, säger Anita Lundberg, VD på Cleanpipe. 

Cleanpipe har specialiserat sig på att byta ut ledningar under fastigheter, speciellt utsatta är radhusområden byggda på 60- och 70-talet. 

– Projekt som vi utför som Totalentreprenader, vilket ger kunden en avtalspart för samtliga åtgärder som kan behövas. Ta fram ingångshål, frilägga ledningar under fastigheten, relina (foderförstärka) ledningar där det behövs och/eller i kombination med att byta ledningar.

Anpassade lösningar för samfällighetsföreningar

Många samfällighetsföreningar står inför stora utmaningar när det gäller VA-system. Uttjänta VA-system, kontinuitetutmaningar och finansiering. Cleanpipe har en bred förståelse för de utmaningar som samfälligheter står inför.

– Det största problemet är att styrelsen ofta byts ut, och eftersom man inte ser rören så tänker man inte på det, och glömmer att sätta av tillräckligt med pengar för kommande underhåll. När smällen sen kommer har man inte råd att bekosta det, säger Anita och fortsätter: 

– För att möta styrelsens behov så lägger vi mer tid i möten, träffar de fysiskt med både arbetsledare och projektledare och ser till att göra det inledande arbetet utan att det kostar massor med pengar för föreningen. 

Relationsritningar är av stor vikt. Att föreningen vet vart alla brunnar finns och hur ledningarna hänger ihop underlättar mycket vid underhåll.Vetskapen om ledningarnas position kan även spara mycket pengar och förhindra stora skador om olyckan är framme. 

– Det kan till exempel handla om att man utför ett grävjobb och råkar gräva av en ledning som ingen visste fanns där, men det kan även handla om att vid en större översvämning snabbt ta sig snabbt till rätt brunn för att lösa upp stoppet innan ännu större del av området blir översvämmat. Planering av underhåll blir även det otroligt mycket lättare med korrekta ritningar. Saknas ritningar kan vi skapa relationsritningar åt kunden.

Cleanpipe träffar då och då föreningar som antingen saknar ritningar helt, eller så stämmer de inte överens med verkligheten. Det kan handla om att man byggt om, och missat att uppdatera befintliga ritningar. 

– Med vår GPS-utrustning mäter vi in alla brunnars koordinater för att i samband med tv-inspektion positionera alla ledningar. Vår CAD tekniker skapar sedan en ritning som levereras i valfritt filformat.  Med det resultatet behöver våra kunder aldrig mer fundera på vart alla brunnar och ledningar finns, säger Anita.

Anita berättar att samfällighetsföreningar ofta vill se resultat, och få det presenterat på ett sätt som är begripligt. Därför levererar Cleanpipe dagliga rapporter i form av både text och bild. 

– Då får till exempel ordförande en sammanställning varje eftermiddag, vilket gör att de kan hålla resten av föreningen eller styrelsen uppdaterad. De behöver aldrig ringa och jaga information. Vi kan också sköta dialogen med medlemmar om vi behöver stänga av vatten. 


Vad är ett vanligt problem ni stöter på ute hos samfällighetsföreningar? 

– Det förekommer att man antingen har kopplat ihop eller saknar dränering helt och hållet. Undersök så att du inte har spilledning och dagvatten på samma ledning, då får du betala mer kostnader för det. Det är inte heller lagligt. Kraven för att separera dessa kommer också att öka. Det är inte hållbart att dränka reningsverken i vanligt regnvatten.

Dags att ta kontroll över VA-systemet? Kontakta Cleanpipe:

Annons

Artikeln är producerad av Samfälligheterna eller annonsör och är ett sammarbete mellan Samfälligheterna och annonsör, och är ej en redaktionell artikel.