Med en vision om att förenkla styrelsearbetet startade Vägfas 2006. Nu är man ett av Sveriges populäraste verktyg i styrelserummen. Genom att erbjuda en plattform som kombinerar användarvänlighet med robusta funktioner, har Vägfas hjälpt tusentals styrelseledamöter. Men än finns det mer att göra, berättar Sebastian Öberg på Vägfas.
När Stefan, en av grundarna till Vägfas, tog klivet in i styrelsen i sin samfällighet runt 2005 insåg han att det saknades ett bra verktyg för att hantera samfällighetens administration och ekonomi. Tack vare sin bakgrund inom företagande insåg han därför att det fanns ett stort behov – men ingen lösning. Det blev startskottet för Vägfas. Snart 20 år senare är det Sveriges ledande tjänst för att hantera samfällighetsföreningen.
– På den tiden var det fortfarande papper och penna, och något enstaka excelark. Ville man ha information från Lantmäteriet kunde man få det utskiftat via posten på storpapper. Det var väldigt primitivt. Och det var ändå 2006, säger Sebastian Öberg, Vägfas, och fortsätter:
– Behovet var enormt. I början så såldes Vägfas egentligen bara in genom ryktesvägen. Det var så det fungerade då. Det var väldigt kul.
Grundarna också styrelseledamöter
För att sno ett annat företags slogan; Vägfas grundades av styrelsen, för styrelsen. Tack vare insikterna från faktiskt styrelsearbete kunde Vägfas snabbt lägga till sådant de visste var viktigt, och framförallt så visste man vad som efterfrågades av styrelseledamöter runt om i landet. I takt med att nya tjänster började rulla ut på nätet förstod också Vägfas att deras program behövde vara tillgängligt för hela styrelsen. Oberoende av plats och tid.
– Webbapplikationer började bli alltmer vanliga, helt enkelt för att det var smidigare och bättre. Att kunna samarbeta hela styrelsen via webben, i stället för ett lokalt program på en dator, blev en självklarhet, säger Sebastian.
Resten är historia, som man brukar säga. I dag har Vägfas över 1.100 samfällighetsföreningar som kunder, och närmar sig 10 anställda. Sebastian berättar att många samfälligheter fortfarande hör av sig efter att de pratat med grannföreningar som använder tjänsten. Nöjda kunder har varit prioriterat från dag ett, berättar Sebastian, och menar att det för Vägfas är helt avgörande att verka i kundens värld.
– Nästan alla funktioner och verktyg kommer från kundernas synpunkter och idéer. Mycket kommer till exempel från supportärenden, när de vill lösa ett problem i föreningen. Då ser vi till att skapa en lösning för deras utmaning direkt i programmet.
– Samfälligheter förvaltas olika, och ser olika ut beroende på var i landet de befinner sig. Administrationen kan i vissa fall vara hopplöst komplicerad, medan det på andra ställen är helt annorlunda. Det är skilda problem och behov. Vår ambition har alltid varit att täcka in alla behov på ett och samma ställe.
Täcker hela styrelsearbetet
Vägfas närmar sig 20-årsfirande. Visionen är att fortsätta utveckla verktyget för att förenkla administrationen för styrelseledamöter i samfällighetsföreningar. Sebastian berättar att de nu jobbar hårt för att kunna erbjuda styrelsen ett komplett verktyg som täcker alla aspekter av förvaltningen. Allt samlas på ett och samma ställe.
– Det är vårt slutmål som vi jobbar emot. Det bottnar i att vi först och främst vill hjälpa styrelseledamöterna med sina utmaningar i driften av föreningen.
Upptäck Vägfas – skapa ett kostnadsfritt testkonto och testa alla funktioner.
Vill du veta mer om Vägfas?
Kontakta Thomas Åhlund:
08-502 761 03
thomas.ahlund@vagfas.se